+2.000 har allerede læst bogen

Hvordan driver man projekter UDEN at være ved at gå ned med stress?

Det var netop dette spørgsmål der fik mig til at skrive denne bog! Jeg drev på det tidspunkt flere projekter på samme tid, og følte ikke at jeg kunne følge med. Jeg har derfor efterfølgende fintunet enhver bevægelig del af et projekt, og lavet denne trin-for-trin guide til at drive effektive projekter. 

Jeg har efterhånden drevet rigtig mange projekter, og jeg har i denne trin-for-trin guide samlet min viden og erfaringer om, hvad der skal til for at drive et succesfuldt projekt uden at være ved at gå ned med stress

Sammen med bogen kommer der en række skabeloner, herunder kravspecifikation, user stories, budgethåndtering, projekt estimering og andre relevante skabeloner

Effektiv projektledelse – Din trin-for-trin guide til at drive succesfulde projekter

Dit udbytte af at læse bogen:

Oversigt over kapitlerne:

Kabitel 1: Introduktion til projektledelse

Læs om kriterierne for at blive en succesfuld projektleder. Alle organisationer definerer succesen af en projektleder forskelligt, men der er alligevel en række basale og nødvendige kriterier, som du kan stræbe efter for at dine projekter bliver en succes.

Kapitel 2: Introduktion til gevinstrealisering

Noget af det første du skal gøre, er at tænke over, hvilke gevinster du gerne vil have ud af projektet. Lær hvordan du får dette gevinst-mindset ind i dine projekter, sådan at du sikrer dig, at I får noget for pengene. 

Kapitel 3: Lav en idébeskrivelse

Fundamentet for et succesfuldt projekt er bygget på, at du har en korrekt forståelse for det underliggende behov. Har du ikke den dette, så har du ikke den nødvendige viden for at kunne levere et projekt, der hjælper dem, der skal bruge det.

Kapitel 4: Lav en interessentanalyse​

Du skal derefter lave en interessentanalyse, så du kan få et overblik over de personer, som har en interesse i projektet. Analysen har til formål at sikre, at projektlederen og projektgruppen ved, hvem der er fortaler for dette projekt, samt hvem der kan være modstander af projektet. 

Kapitel 5: Fastsæt projektets målsætninger​

Du skal nu formulere projektets målsætninger, som kan opdeles i formål og mål. Projektets formål udtrykker, hvorfor I vælger at igangsætte projektet. Det er med andre ord behovet, som skal afdækkes. Projektets mål fortæller, hvad projektet skal levere i sidste ende, altså projektets afledte effekter på virksomheden.

Kapitel 6: Lav en kravspecifikation​

Nu er det tid til at lave en kravspecifikation. Kravspecifikationen indeholder projektets opgaver og er oftest udarbejdet ud fra det primære behov, der startede hele processen, samt yderligere behov, som blev identificeret under interessentanalysen. 

Kapitel 7: Prioritér projektets krav​

Din første opgave sammen med projektgruppen er at prioritere alle projektets opgaver, som blev defineret i kravspecifikationen. Alle projekter er underlagt tre rammer; tid, budget og omfang. Ved hjælp af MoSCoW metoden kan du sikre dig at de vigtigste opgaver kommer med i projektet. 

Kapitel 8: Lav en estimering af projektet​

Når du har styr på kravspecifikationen og prioritering af opgaverne, skal du estimere projektet. Du skal altså kigge på, hvad det vil kræve at få projektet gennemført, både i tid (personer) og penge (budget). Det er ikke altid nemt at estimere projekter, men du har heldigvis allerede gjort en stor del af arbejdet, hvis du har fulgt guiden indtil nu. 

Kapitel 9: Lav en projektplan​

Du skal nu lave en god projektplan, der kan hjælpe andre interesserede i at forstå projektet, uanset hvor kompliceret projektet er. Det er derfor ikke altid lige nemt at lave en god projektplan, da det kan være svært at finde ud af, præcis hvilke opgaver, som skal defineres direkte i projektplanen, og hvilke der skal bundles sammen under en overordnet opgave. 

Kapitel 10: Lav en business case​

Ud over en kravspecifikation og projektplan, så bør du også lave en business case for projektet. En business case er det grundlæggende dokument, som skal retfærdiggøre og frigøre ressourcer (budget og personer) til at hjælpe dig med projektet. Hvor mange ressourcer du kan skaffe til et projekt, afhænger helt af business casen, og hvor høj en prioritet det vil få i virksomheden. 

Kapitel 11: Introduktion til Agile og Kanban​

I dette kapitel skriver jeg lidt om grundtankerne bag den agile tankegangen. Herunder det agile manifest og dets fire værdier, samt de 12 agile principper. Du får også en gennemgang af Kanban, som er en agil projektledelsesmetode, som du kan bruge til dine projekter. 

Kapitel 12: Find en leverandør til projektet​

Ud over en kravspecifikation og projektplan, så bør du også lave en business case for projektet. En business case er det grundlæggende dokument, som skal retfærdiggøre og frigøre ressourcer (budget og personer) til at hjælpe dig med projektet. Hvor mange ressourcer du kan skaffe til et projekt, afhænger helt af business casen, og hvor høj en prioritet det vil få i virksomheden. 

Kapitel 13: Klargør til projektstart​

Du skal nu til at klargøre de sidste ting, inden projektet starter. En ting, jeg har lært er, at den hurtigste vej til succes inden for projektledelse er en grundig forberedelse. Jeg tænkte i starten kun på at få projektet i gang så hurtigt som muligt. Men der er meget sparet ved at gøre et ordentligt forarbejde. Det sparer dig en masse tid senere i projektet. 

Kapitel 14: Hold styr på projektet og budget​

Det er sjældent, at jeg oplever et projekt, der ikke på et eller andet tidspunkt midlertidigt er bagud i forhold til projektplanen eller budgettet. Det kan der være mange grunde til, f.eks. fordi uforudsigelige problemer er opstået undervejs, eller fordi en person har forladt projektgruppen, eller fordi dele af projektet viser sig at være anderledes, end hvad der blev vedtaget i starten af projektet. 

Kapitel 15: Få lavet en brugertest​

Inden du lancerer projektet, bør du teste, om det hele er, som det skal være. Du kan eksempelvis lave en bruger observationstest, hvor du henter brugere ind til en samtale, præsenterer dem for det nye projekt, og efterfølgende lader dem afprøve løsningen. Imens observerer du dem og lægger mærke til, hvordan de bruger løsningen, og hvilke frustrationer de eventuelt oplever.

Kapitel 16: Lancering af projektet​

Endelig er den store dag kommet, hvor der skal trykkes på knappen, og projektet skal vises til resten af verdenen. Men det er ikke altid bare at trykke på knappen og se projektet tage fart. Faktisk er der en lang række ting, du skal have styr på, inden du kan trykke på knappen.

Kapitel 17: Få feedback på projektet​

Når du har fået afsluttet dit projekt, og leveret til dem, som skal bruge det, er det tid til en evaluering af projektet. Du skal finde ud af, hvad der fungerede, og hvad der ikke gjorde. Jeg anbefaler dig derfor at indkalde projektets deltagere til et evalueringsmøde. 

Medfølgende skabeloner:

  • Skabelon til at skrive en kravspecifikation
  • Skabelon til at lave user stories
  • Skabelon til budgethåndtering
  • Skabelon til projekt estimering
  • Plus andre relevante skabeloner

Få tilsendt bogen med det samme:

Køb bogen nedenfor.

Få alt dette for bare 4.000 kr. ekskl. moms
Normalpris: 8.000 kr. ekskl. moms

Faktureringsoplysninger

Din ordre

Vare Subtotal
Online kursus - Agil Projektledelse i Praksis​ inkl. certificering  × 1 kr.4.000
Subtotal kr.4.000
Moms kr.1.000
Total kr.5.000
  • Du vil inden for få dage modtage en faktura på beløbet. Det vil være muligt at betale denne faktura via en bankoverførsel eller MobilePay. Skal du betale med EAN (E-faktura) skal du blot besvare ordrebekræftelsen med jeres EAN nummer.

Forfatter: Mark Guldbrandsen

Mark er en dynamisk & erfaren projektleder med beviste evner inden for projektledelse. Mark er en af landets førende eksperter i agil projektledelse. Han har en bred erfaring med ledelse og projektledelse indenfor både traditionelle og agile metoder.