Brug for lidt hjælp til dine projekter?

Et projekt der ikke er kørt korrekt, kan hurtigt blive en meget dyr affære. En undersøgelse lavet af Project Management Institute fandt, at virksomheder gennemsnitligt overskrider projektets budget med omkring 10%. Det vil sige, at du i gennemsnit vil gå 100.000 kr. over budget hver gang du investerer 1 million kroner. Det skal vi gøre bedre!

Jeg har skrevet denne trin-for-trin guide for at hjælpe dig med at minimere disse overskridninger af budgettet, samt hjælpe dig med at have en bedre oplevelse undervejs i projektet. Du kan bruge denne guide til dit næste projekt, og dermed sikre dig en mere effektiv proces, samt at projektet lever op til dets målsætninger og rammer. Jeg har i flere år drevet mange forskellige projekter, og jeg har i denne trin-for-trin guide samlet min viden og erfaringer om, hvad der skal til for at drive et succesfuldt projekt.

Om bogen:

Guiden er til dig, hvis:

100% Tilfredshedsgaranti

Er du ikke tilfreds, så får du pengene tilbage. Bare svar på den e-mail hvori du modtager bogen at du gerne vil fortryde dit køb, så returneres dine penge med det samme.

Medfølgende rådgivning

Hvis du er i tvivl omkring noget som helst i bogen, så får du mulighed for at stille spørgsmål til bogens indhold. Bare svar på den e-mail hvori du modtager bogen.

Let tilgængelig

Bogen leveres som en PDF, så du kan konsultere den på alle dine enheder, eller printe den hvis du ønsker den fysisk. Dermed kan du tilgå den i enhver situation.

Alt dette for bare 399 kr.

Din trin-for-trin guide til at drive succesfulde projekter

Cover_Mockup_Transparent

Er du i tvivl om guiden er noget for dig?

Få en smagsprøve på bogen med to første kapitler. Dem sender jeg gerne til dig, hvis du tilmelder dig nyhedsbrevet. Så du kan prøve at læse dem, inden du tager stilling til det. 

Oversigt over bogens kapitler:

Jeg har valgt at skrive denne bog som en trin-for-trin guide til effektiv projektledelse. Du kan nedenfor læse en kort introduktion til de 17 kapitler, der er med i bogen. På den måde kan du hurtigt få et indblik i, hvad du kommer til at lære ved at læse denne bog.   

Den succesfulde projektleder

Introduktion til projektledelse

Læs om kriterierne for at blive en succesfuld projektleder. Alle organisationer definerer succesen af en projektleder forskelligt, men der er alligevel en række basale og nødvendige kriterier, som du kan stræbe efter for at dine projekter bliver en succes.

Introduktion til gevinstrealisering

Noget af det første du skal gøre, er at tænke over, hvilke gevinster du gerne vil have ud af projektet. Lær hvordan du får dette gevinst-mindset ind i dine projekter, sådan at du sikrer dig, at I får noget for pengene. 

Forstå det nye behov

Lav en idébeskrivelse

Fundamentet for et succesfuldt projekt er bygget på, at du har en korrekt forståelse for det underliggende behov. Har du ikke den dette, så har du ikke den nødvendige viden for at kunne levere et projekt, der hjælper dem, der skal bruge det.

Lav en interessentanalyse

Lav en interessentanalyse

Du skal derefter lave en interessentanalyse, så du kan få et overblik over de personer, som har en interesse i projektet. Analysen har til formål at sikre, at projektlederen og projektgruppen ved, hvem der er fortaler for dette projekt, samt hvem der kan være modstander af projektet. 

Fastsæt projektets målsætninger

Fastsæt projektets målsætninger

Du skal nu formulere projektets målsætninger, som kan opdeles i formål og mål. Projektets formål udtrykker, hvorfor I vælger at igangsætte projektet. Det er med andre ord behovet, som skal afdækkes. Projektets mål fortæller, hvad projektet skal levere i sidste ende, altså projektets afledte effekter på virksomheden.

Lav en kravspecifikation

Lav en kravspecifikation

Nu er det tid til at lave en kravspecifikation. Kravspecifikationen indeholder projektets opgaver og er oftest udarbejdet ud fra det primære behov, der startede hele processen, samt yderligere behov, som blev identificeret under interessentanalysen. 

MoSCoW metoden

Prioritér projektets krav

Din første opgave sammen med projektgruppen er at prioritere alle projektets opgaver, som blev defineret i kravspecifikationen. Alle projekter er underlagt tre rammer; tid, budget og omfang. Ved hjælp af MoSCoW metoden kan du sikre dig at de vigtigste opgaver kommer med i projektet. 

Lær hvordan du estimerer projekter

Lav en estimering af projektet

Når du har styr på kravspecifikationen og prioritering af opgaverne, skal du estimere projektet. Du skal altså kigge på, hvad det vil kræve at få projektet gennemført, både i tid (personer) og penge (budget). Det er ikke altid nemt at estimere projekter, men du har heldigvis allerede gjort en stor del af arbejdet, hvis du har fulgt guiden indtil nu. 

gantt projektplan

Lav en projektplan

Du skal nu lave en god projektplan, der kan hjælpe andre interesserede i at forstå projektet, uanset hvor kompliceret projektet er. Det er derfor ikke altid lige nemt at lave en god projektplan, da det kan være svært at finde ud af, præcis hvilke opgaver, som skal defineres direkte i projektplanen, og hvilke der skal bundles sammen under en overordnet opgave. 

Lav en business case

Lav en business case

Ud over en kravspecifikation og projektplan, så bør du også lave en business case for projektet. En business case er det grundlæggende dokument, som skal retfærdiggøre og frigøre ressourcer (budget og personer) til at hjælpe dig med projektet. Hvor mange ressourcer du kan skaffe til et projekt, afhænger helt af business casen, og hvor høj en prioritet det vil få i virksomheden. 

Kanban - En introduktion til Kanban

Introduktion til Agile og Kanban

I dette kapitel skriver jeg lidt om grundtankerne bag den agile tankegangen. Herunder det agile manifest og dets fire værdier, samt de 12 agile principper. Du får også en gennemgang af Kanban, som er en agil projektledelsesmetode, som du kan bruge til dine projekter. 

Find en leverandør til projektet

Find en leverandør til projektet

Det er ikke alle projekter, som du kan klare uden eksternt hjælp. Ofte er man nødt til at få hjælp af bureauer, eksempelvis når man skal lave en ny hjemmeside eller lancere et nyt CRM system. Disse projekter kan nemlig hurtigt blive meget komplekse. Men det er ikke altid nemt at vælge den rette leverandør til projektet, det kan faktisk være en langhåret proces. Få mine råd til valg af leverandør.

Gode råd når du planlægger et projekt

Klargør til projektstart

Du skal nu til at klargøre de sidste ting, inden projektet starter. En ting, jeg har lært er, at den hurtigste vej til succes inden for projektledelse er en grundig forberedelse. Jeg tænkte i starten kun på at få projektet i gang så hurtigt som muligt. Men der er meget sparet ved at gøre et ordentligt forarbejde. Det sparer dig en masse tid senere i projektet. 

Hold styr på projektbudgettet

Hold styr på projektplan og budget

Det er sjældent, at jeg oplever et projekt, der ikke på et eller andet tidspunkt midlertidigt er bagud i forhold til projektplanen eller budgettet. Det kan der være mange grunde til, f.eks. fordi uforudsigelige problemer er opstået undervejs, eller fordi en person har forladt projektgruppen, eller fordi dele af projektet viser sig at være anderledes, end hvad der blev vedtaget i starten af projektet. 

Få lavet en brugertest

Inden du lancerer projektet, bør du teste, om det hele er, som det skal være. Du kan eksempelvis lave en bruger observationstest, hvor du henter brugere ind til en samtale, præsenterer dem for det nye projekt, og efterfølgende lader dem afprøve løsningen. Imens observerer du dem og lægger mærke til, hvordan de bruger løsningen, og hvilke frustrationer de eventuelt oplever.

Lancering af projektet

Lancering af projektet

Endelig er den store dag kommet, hvor der skal trykkes på knappen, og projektet skal vises til resten af verdenen. Men det er ikke altid bare at trykke på knappen og se projektet tage fart. Faktisk er der en lang række ting, du skal have styr på, inden du kan trykke på knappen.

Få feedback på projektet

Få feedback på projektet

Når du har fået afsluttet dit projekt, og leveret til dem, som skal bruge det, er det tid til en evaluering af projektet. Du skal finde ud af, hvad der fungerede, og hvad der ikke gjorde. Jeg anbefaler dig derfor at indkalde projektets deltagere til et evalueringsmøde. 

Alt dette for bare 399 kr.

Din trin-for-trin guide til at drive succesfulde projekter

Hvad siger andre?

Da jeg så, at Mark havde skrevet en bog om projektledelse, var jeg ikke i tvivl om værdien. For Mark trives i det konkrete og at nå over målstregen. Du får derfor med garanti værktøjer, som er i øjenhøjde, og hvor der er skarp erfaring og kritisk refleksion bag. Det her er din genvej til at lære virkelighedens tricks og til, hvordan du undgår virkelighedens fejl. Denne guide er det modsatte af den støvede bog fra universitet skrevet for 50 år siden.
Jeg har arbejdet tæt sammen med Mark på flere større projekter. Selv når projekter møder mange udfordringer og tilbageslag, formåede han at holde fokus og bevare sit overblik godt hjulpet af en god portion humor og hans evne til at prioritere i tidsmæssigt udfordrende situationer. Det er min opfattelse, at en af Marks største styrker, er hans evne til at holde overblikket og samtidig bevare et skarpt øje på de små detaljer.
Mark har et stort drive, og derfor sjældent stiller sig tilfreds med ”business as usual”, men i stedet konstant forsøger at løfte kvaliteten af hans arbejde. I den tid, hvor jeg har arbejdet sammen med Mark, var han altid 2 skridt foran og har dermed været stærkt medvirkende til at løfte hele virksomheden digitalt. Mark har tilmed en progressiv tilgang til sine opgaver, men har også en let omgængelig personlighed.
Jeg har haft den fornøjelse at arbejde sammen med Mark på et større IT-projekt. Han var opmærksom på selv den mindste detalje og greb altid bolden, hvis der er noget, som er ved at smutte mellem fingrene. To ting, som jeg synes, karakteriserer Mark, er helt sikkert hans gå-på-mod og hans stræben efter den perfekte løsning på problemerne. Han udviser altid en høj faglighed og et rigtig højt energiniveau.
Cover_Mockup_Transparent

Er du i tvivl om guiden er noget for dig?

Få en smagsprøve på bogen med to første kapitler. Dem sender jeg gerne til dig, hvis du tilmelder dig nyhedsbrevet. Så du kan prøve at læse dem, inden du tager stilling til det. 

Spørgsmål & Svar

Hvad hvis jeg fortryder købet?

Der er 30 dages ubetinget fortrydelsesret på køb af bogen. Det vil sige, at du kan få pengene tilbage, hvis du ikke er tilfreds med bogen. Bare svar på den e-mail, hvori du modtager bogen, at du fortryder dit køb, så returneres dine penge med det samme.

Hvad hvis jeg er i tvivl om noget?

Jeg tilbyder “Medfølgende rådgivning”, hvilket betyder at du kan stille mig spørgsmål til bogens indhold. Så læser du noget, som du ikke er sikker på, hvordan du skal implementere i dagligdagen, så kan du bare skrive til mig.

Hvordan bliver min bog leveret?

Du har bogen inden for 5 minutter efter bestilling. Din bog bliver leveret med det samme, til den e-mailadresse du har oplyst ved bestillingen. I mailen vil der være et link til at downloade bogen. Du kan altid tilgå bogen via denne e-mail.

Kan jeg købe den andre steder?

Nej, bogen er pt. kun tilgængelig her på siden, som en e-bog. Det er nemlig derfor nemmere for mig, at opdatere bogen, og derefter sende den til dig igen, så du altid har en opdateret kopi. Det vil jeg ikke kunne ellers.  

Forfatter:

Mark Guldbrandsen

Mark Guldbrandsen

Jeg er en Scrum-certificeret projektleder med speciale i digitale projekter. Jeg skriver her på bloggen omkring mine erfaringer med, og mine tips & tricks til, projektledelse
Alt dette for bare 399 kr.

Din trin-for-trin guide til at drive succesfulde projekter