Hvad er en samarbejdsaftale?

I dette indlæg skal vi kigge på hvad en samarbejdsaftale. Vi vil også undersøge nogle af de vigtigste elementer, der ofte indgår i disse aftaler.

En samarbejdsaftale er en skriftlig aftale mellem mindst to parter om at indgå i et samarbejde. Aftalen indgås for at undgå usikkerhed og tvivl om samarbejdet

Der findes mange forskellige typer af samarbejdsaftaler. Nogle almindelige eksempler er bl.a


Mangler du et godt projektstyringsværktøj?

Jeg bruger selv MeisterTask til mine projekter! Jeg er forbløffet over hvor nemt MeisterTask er, og den har den lækreste og mest intuitive brugergrænseflade jeg har set i noget værktøj. MeisterTask har alle de funktioner som jeg har brug for out-of-the-box, uden at jeg skal bøvle med plugins eller power-ups. Der er alt fra Gantt-kort til advancerede automatiserings regler.


  • Joint venture-aftaler
  • Aftaler om forskning og udvikling
  • Licensaftaler
  • Produktionsaftaler
  • Leveringsaftaler
  • Distributionsaftaler.

Hver enkelt aftale varierer alt efter samarbejdets art. Der er dog nogle centrale elementer, der ofte indgår i disse aftaler, f.eks:

  • Omfanget af samarbejdet
  • De enkelte parters roller og ansvarsområder
  • Aftalens varighed
  • Intellektuelle ejendomsrettigheder
  • Fortrolighed
  • Afgørelsen af tvister

Herunder vil jeg forklare de forskellige centrale elementer i en samarbejdsaftale.

Samarbejdets omfang: Samarbejdets omfang vil blive defineret i aftalen. Heri vil det bl.a. blive specificeret, hvad samarbejdet skal bruges til, og hvad hver part forventes at gøre.

De enkelte parters roller og ansvarsområder: For at undgå enhver forvirring bør hver parts roller og ansvarsområder være klart fastlagt i aftalen. Dette vil sikre, at alle ved, hvad der forventes af dem.

Aftalens varighed: I aftalen bør det fastsættes, hvor længe samarbejdet skal vare. Dette sikrer, at begge parter ved, hvor længe aftalen vil vare.

Intellektuel ejendomsret: Aftalen bør også definere, hvem der skal eje eventuelle intellektuelle ejendomsrettigheder, der skabes i løbet af samarbejdet.

Fortrolighed: Aftalen bør indeholde en fortrolighedsklausul at beskytte alle fortrolige oplysninger, der udveksles under samarbejdet.

Afgørelsen af tvister: Aftalen bør indeholde en klausul om, hvordan eventuelle uenigheder eller tvister skal løses.

En samarbejdsaftale er et vigtigt redskab til at fastlægge vilkårene for et samarbejde. Den kan være med til at undgå misforståelser og tvister mellem de involverede parter.

Brug for hjælp til andet?

Mark Guldbrandsen
Mark Guldbrandsen
Certificeret projektleder med speciale i digitale projekter. Jeg deler her på bloggen mine erfaringer med projektledelse.

Del dette indlæg:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Reddit
Gratis bog om effektiv projektledelse

Få tilsendt denne 193 siders ebog: “Effektiv projektledelse – Din trin-for-trin guide til at drive succesfulde projekter” bare ved at tilmelde dig nyhedsbrevet. 

Du vil ikke blive spammet med e-mails, og du kan afmelde dig nyhedsbrevet igen når som helst.

Kursus i agil projektledelse - Scrum kursus

Står du og mangler en effektiv metode til at lede dine projekter ud fra? Så er det nu at du skal slå til! Du kan nemlig få et kursus i agil projektledelse for bare 2500,- På kurset lærer du alt hvad du skal vide for at drive effektive og succesfulde projekter ud fra den agile tankegang 😁