Zoom eller Microsoft Teams? Få svaret her!

Online møder er over de seneste år for alvor blevet en del af vores hverdag på arbejdspladsen. Det er næsten mere normalt nu, at møder foretages over software som Zoom eller Microsoft Teams, end at de foretages fysisk ude på arbejdspladsen. Der er også mange gode fordele ved at holde sin møder online – de bliver typisk mere effektive, man kan gøre det fra hvor som helst i verdenen, og det giver enorm fleksibilitet. 

Det kan dog være svært at finde ud af hvilke af de mange udbydere af denne type software man skal bruge. Ud af de utallige udbydere er der dog to klare vindere: Zoom og Microsoft Teams. Er du i tvivl om hvilken af disse der fungerer bedst til din organisation? Så er du kommet til det helt rigtige sted. I dette indlæg vil jeg nemlig gå i dybden med Zoom og Microsoft Teams, så du kan få svaret på hvilken der passer bedst til din organisation.

Microsoft Teams vs. Zoom

Hvorfor du bør overveje begge

Microsoft Teams vs Zoom, hvilken er bedst? I takt med at markedet for digital møde (eller Unified Communication) software, så diskuterer langt de fleste ikke længere om man skal vælge imellem Skype for Business vs. Cisco, men mere Zoom vs. Teams. Når det kommer til at evaluere Microsoft Teams vs. Zoom, så er svaret nu lige så svært i den nye verden, som det var i den gamle Microsoft vs. Cisco kamp.


Mangler du et godt projektstyringsværktøj?

Jeg bruger selv MeisterTask til mine projekter! Jeg er forbløffet over hvor nemt MeisterTask er, og den har den lækreste og mest intuitive brugergrænseflade jeg har set i noget værktøj. MeisterTask har alle de funktioner som jeg har brug for out-of-the-box, uden at jeg skal bøvle med plugins eller power-ups. Der er alt fra Gantt-kort til advancerede automatiserings regler.


Hvert af disse relativt nye plaforme har set drastisk udvikling over de seneste år, og har dermed fået et imponerende antal af features og brugere. Og, hvad angår konkurrencen, skabelsen og udførelsen af nye slutbruger- og erhvervsløsninger, så kommer den højst sandsynligt til at udvikle sig drastisk over de næste år.

Mange organisationer er på nuværende tidspunkt på Skype for Business, men nu hvor Skype for Business lukker ned, så har det fået mange IT-grupper til at evaluere hvad deres næste skridt skal være, når det gælder kommunikation og samarbejde økosystemer.

Så hvordan skal du vælge mellem Microsoft Teams og Zoom? Først og fremmest vil jeg gå i dybden med hver platform og derefter sammenligne dem så godt som muligt.

Hvad er Zoom?

Zoom er den førende virksomhed i video-kommunikation industrien. De håndterer kommunikation med deres online-platform for video- og lydkonferencer, samarbejde, chat og webinars på tværs af alle enheder.

Hvad er Microsoft Teams?

Microsoft Teams er Microsoft’s altdækkende workstream samarbejde og kommunikationsplatform. Teams kombineret møder, chats, opkald, og fil-deling, mens Office 365 applikationen bringer det hele sammen i et delt workspace.

Microsoft Teams vs. Zoom Breakdown

Helt overordnet set, så konkurrerer Microsoft Teams og Zoom på den måde, at de tilbyder et sæt af ydelser til videokonferencer, og Unified Communication telefoni. Går vi mere i dybden med de nuanceret features, UX, priser og integrationer kan vi dog lettere kigge på de forskellige trade-offs og finde frem til hvilken der passer bedst til din virksomhed.

Features af Microsoft Teams og Zoom

Når det kommer til features, så har både Zoom og Teams online møder, chat, opkald, skærmdeling og fildeling. Forskellen mellem de to er primært Microsofts integration mellem Teams og dens Office 365 pakke. Dette gør Microsoft Teams til virkelig at være en one-stop-shop for mange organisationer. Dette gør det også muligt for strømlinet samarbejde, backups og søgning. Men, Zoom og Slack har dog også et bredt partnerskab og sæt af tekniske integrationer.

Zoom, som virksomhed, er en meget nyere organisation sammenlignet med giganten Microsoft, men formår dog at konkurrere med Microsoft på grund af dens aggresive roadmap, og på grund af, at Zoom ikke skal tænke på at håndtere, migrere og integrere en lang række af tidligere kunder.

UX (Brugergrænsefladen)

Der hvor Zoom dog virkelig skinner i Teams vs. Zoom debatten er, når det gælder user interface og brugeroplevelsen. Zoom brugere er alle forelskede i hvor simpelt dets interface er, samt at man hurtigt kan få brugere til at kunne finde ud af Zoom med stort set ingen træning eller IT support.

Her giver Microsoft Tems en større udfordring, da bruger skal trænes i hvordan de kan integrere med forskellige kanaler og projektgrupper, indarbejde fildeling, og alle de andre Office 365 applikationer der er flyttet ind i Teams. Fordelen ved dette er dog, at det fulde sæt af samarbejdesfunktionelitet, der er bygge ind i Teams, gør det muligt at tilbyde flere muligheder og scenarier, og dermed mere værdi, end Zoom. Denne værdi er dog også på nogle måder en dårlig ting, hvad angår onboarding.

Room Systemer

I takt med at dele af Zoom vs. Teams kampen bliver mere og mere kommoditiseret, er et område af unik differentiering “room” systemer der er installeret i en organisation. Et room system kan variere fra en simpel konfiguration af en stue hele vejen op til et luksuriøst direktør konference room. Mens begge tilbyder enhedshåndtering, touch forbedringer, ledsager erfaringer med mobil, og dual-screen room support, så har Zoom den tilføjet fordel af persontæller, mens Teams har nærhedsdetektion. En anden forskel mellem Zoom vs. Microsoft Teams er, at Zoom certificerer både integratorer og hardware udbydere, mens Teams kun certificerer hardware-løsningerne.

Priser

Microsoft Teams og Zoom tilbyder begge en gratis version af platformen med muligheden for mere avanceret features med betalte planer.

Den gratis version af Microsoft Teams inkluderer begrænset chat og samarbejde, produktivitets apps og ydelser, møder og opkald, og sikkerhed. To store dele, som mangler med den gratis version er administrationsredskaber eller Microsoft support.

Zoom’s gratis version inkluderer møder som kan have op til 100 deltagere (med en 40-minutters grænse på gruppemøder), ubegrænset 1:1 møder, online support, såvel som video og web konference features, gruppesamarbejde features, og sikkerhed.

Microsoft’s Premium Plan er en lille smule billigere per bruger end Zoom’s sammenlignelige Pro plan, men for deres enterprise planer har de priser der er ens.

Unified Communication Telefoni i Microsoft og Zoom

Muligheden for at lave opkald på et virksomhedsniveau er altafgørende, specielt for virksomhedskommunikation med video, lyd, konference og beskeder. Denne funktionskategori var til at starte med en Microsoft styrke, da Zoom som udgangspunkt ikke kunne tilbyde telefonisystemer. Microsoft addresserer UC Telefoni med Microsoft Phone System og Calling Plans, eller Microsoft Phone System med Direct Routing.

I stor del på grund af Teams evne til at “port” hele denne underkategori direkte fra dets Skype for Business ejerskab, så har enterprise voice været et seriøst fokus på for Teams, da Microsoft har planer om at bruge Teams til at erstatte Skype for Business som virksomheders go-to til cloud voice. Direct routing formidler dit on-prem PSTN eller SIP-kort og Microsoft Phone systemets der bruger en SBC. Teams kan konfigureres til et opkalds-ID, telefonnumre fra Microsoft, opkaldsplaner, opkaldskøer, og auto deltagelses med certificeret slutpunkter.

Zoom’s svar til enterprise voice er deres Zoom Phone. Dette nye, men hurtigt voksende cloud telefonsystem tilbyder intelligent opkaldsrouting og håndtering, auto-deltagelse / IVR, interoperabilitet med standardbaserede slutpunkter som Polycom og Yealink, voicemails og opkaldshistorik, opkalds-ID og opkaldskontaktpersoner, samt opkaldsoptagelse. Ligesom Microsoft Teams, så har Zoom applikationer for både skrivebord og mobile enheder. Derudover er Zoom’s “Bring Your Own Carrier” initiativ et direkte svar til Teams Direct Routing funktionalitet, hvilket tillader Zoom Telefonorganisationer at udnytte eksisterende PSTN udbydere på mange globale markeder.

Integrationer

Integrationer er en kæmpe del af WSC platforme og Zoom har også gjort dem til en primær del af deres ydelse, såvel som for UCaaS området. Integrationerne (eller app-butik add-ons) forbedre og forstørre mulighederne med platformen og hjælper slutbrugere med at blive endnu mere produktive når de bruger platformen. Mange unge brugere har allerede en app-store mentalitet, hvilket betyder at de hurtigt kan finde applikationer der kan gøre deres hverdag nemmere og mere effektiv. Dette er endnu en stor faktor i Microsoft Teams vs. Zoom debatten.

Microsoft Teams’ største sejr er deres støtte og integration af Office 365 apps, men udover det, så er der mere end 70 integrationer for Microsoft Teams, som inkluderer muligheder for service modul, spørgeskemaer, vejret, nyheder, osv.

I Microsoft’s tilfælde, så er integrationer typisk i stand til at bringe data ind på deres egen platform. På den anden side, så er Zoom ofte tilføjet som en integration på andre platforme. Et godt eksempel på dette er hvordan Zoom og Slack arbejder sammmen. Udover Slack integrationen, så har Zoom mere end 100 integrationer, hvilket inkluderer en integration med Office 365. 

Noget du kan overveje: Microsoft Teams og Zoom sammen

Der er altså intet tydeligt svar, eller nogen klar vinder, det endelige svar afhænger af din egen organisations behov og krav. I mange tilfælde, så vil Microsoft Teams og Zoom faktisk kombineres til at arbejde godt sammen, i stedet for at tvinge en enten-eller situation. Faktisk, så er der mange store virksomheder, som vælger at standardisere på både Teams og Zoom. Microsoft Teams er fremragende til internt samarbejde, hvor Zoom ofte er foretrukket til eksternt arbejde – uanset om det er med kunder eller gæster. Fordi de integrerer super godt sammen med hinanden, så er det nemt at lave klare scenarier for hvornår brugere skal bruge hvilken platform.

I den moderne digitale arbejdsstyrke er multiplatforme ved at blive den nye norm. I en undersøgelse har man bl.a. fundet, at 85% af brugere bruger flere samarbejdes-app platforme. Der er god sandsynlighed for, at selv hvis både Zoom og Microsoft Teams ikke formelt set er til stede i din organisation, så er der stadig pop-up brug af disse i de forskellige afdelinger. 



Brug for hjælp til andet?

Mark Guldbrandsen
Mark Guldbrandsen
Certificeret projektleder med speciale i digitale projekter. Jeg deler her på bloggen mine erfaringer med projektledelse.

Del dette indlæg:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Reddit
Gratis bog om effektiv projektledelse

Få tilsendt denne 193 siders ebog: “Effektiv projektledelse – Din trin-for-trin guide til at drive succesfulde projekter” bare ved at tilmelde dig nyhedsbrevet. 

Du vil ikke blive spammet med e-mails, og du kan afmelde dig nyhedsbrevet igen når som helst.

Vind et kursus i Agil Projektledelse til en værdi af 6.000 kr.

Skriv dig op til nyhedsbrevet nedenfor og vær med i lodtrækningen om et kursus i Agil Projektledelse til en værdi af 6.000 kr.

Scrum-metoden er den mest populære agile projektledelsesmetode i verdenen! I dette kursus lærer du alt hvad du skal vide for at kunne arbejde effektivt med Scrum i din organisation. Du får også muligheden for at blive certificeret i agil projektledelse.

leon-Oalh2MojUuk-unsplash

Kursus i agil projektledelse - Scrum kursus

Står du og mangler en effektiv metode til at lede dine projekter ud fra? Så er det nu at du skal slå til! Du kan nemlig få et kursus i agil projektledelse for bare 2500,- På kurset lærer du alt hvad du skal vide for at drive effektive og succesfulde projekter ud fra den agile tankegang 😁