Idegenerering – mine favorit metoder til det!

Ideer er benzinen for din innovationsstrategi.

Derfor bør man tænke på idegenerering som en tragt: du bør gå efter at den skal være så bred som muligt i toppen. Jo flere ideer du kan få i den – når den er kombineret med en struktureret ide-håndterings-process – jo mere værdi vil du få i sidste ende.

Hvad er idegenerering?

Idegenerering eller ideskabelse handler om at forme ideer. Det er en kreativ proces, som omhandler skabelse, udvikling og kommunikation af nye tanker og koncepter, hvilket bliver basen af din innovationsstrategi.

Som en individuel aktivitet, er idegenererings-teknikker en god måde at nytænke din rutine og sætte gang i nye tanker. Som et kollektiv eller organisation kan struktureret ideskabelse være et transformativt redskab til problemløsning og samarbejde.

Hvorfor er idegenerering vigtigt for virksomheder?

Alt innovation starter med en god ide, men en ide kommer typisk fra mange ideer. Selv hvis din virksomhed bruger idehåndterings-software til at samle og evaluere ideer, så vil du måske opdage, at alle har brug for lidt udfordringer, eller inspiration, for at få dem ind i rutinen af hele tiden at bidrage med ideer.

Ved at udforske nye idegenereringsteknikker kan du give din projektgruppe de kreative redskaber de har brug for til at generere ideer i hvilken som helst situation. Fra spil, til udfordringer og til koncepter, så er der her er nogle af de få metoder, som er brugt at verdenens største tænkere, når de selv skal finde på ideer.

Mind Mapping

Et traditionelt mind map er en af mange fantastiske idegenererings-teknikker. Det er en måde, at finde alt kritisk information omkring din udfordring, og den kan hjælpe dig med at kombinere ideer på nye og brugbare måder.

I takt med at du udvider dit centrale tema vil du skabe forbindelser, som bygger på hinanden, hvilket hjælper dig med at opnå uforventet konklusioner. Derudover gør mindmaps det muligt for dig at følge flere forskellige tanker på samme tid, hvilket gør det muligt for ideer at flyde og sammenflette nemmere.

For at tage dit mind map til næste niveau, så bør du bruge et stort canvas og lille tekst for at maksimere plads. Farver og billeder hjælper med at stimulere din fantasi, så forsøg på at tegne ideer i stedet for at skrive dem. Du kan bruge et mind map med din projektgruppe eller med en gruppe, hvilket gør det til det perfekte redskab til din næste brainstorming sæson.

Hvis du ikke allerede bruger et Mind Map værktøj, så vil jeg anbefale dig at kigge på MindMeister, det er et utrolig nemt og brugervenligt værktøj, som helt gratis giver dig alle de værktøjer du skal bruge for at kunne lave denne øvelse. Jeg bruger selv MindMeister når jeg skal skabe sådan et overblik hurtigt.

First Principles Design

Denne kreative ideskabelse teknik blev meget populær på grund af Elon Musk, men det er også en god måde at tænke på. Den kræver, at du udpakker og skiller populære antagelser fra hinanden omkring dit emne for at nå ind til dets primære sandheder: de nøgne fakta, som du ved er uangribelige.

Citat fra Elon Musk:

“I do think there’s a good framework for thinking. It is physics. You know, the sort of first principles reasoning. Generally I think there are – what I mean by that is, boil things down to their fundamental truths and reason up from there, as opposed to reasoning by analogy.”

Når du tager dit undersøgelsesområde tilbage til dets første principper, så kan du komme uden om traditionelle løsninger for at opnå nye spændende konklusioner. Det handler om ikke bare at gøre tingene på den samme måde, fordi det er sådan andre har gjort det tidligere.

Start med at lave en liste over alle de ting, som du tror at du ved om dit emne. Derefter, for hver ting på listen, spørg dig selv hvordan og hvorfor du kender til denne information. Hvem fortalte det? Har du selv oplevet det? Hvad er beviserne som understøtter denne ide?

Når du har etableret hvad der er rigtigt, så vil du vide hvad der er muligt, og du kan derefter arbejde videre derfra.

Samarbejdende innovation

Der findes ikke to personer, som kigger på det samme problem på præcis samme måde, takket været vores forskellige baggrunde, vidensbaser, evner og erfaringer. Derfor er samarbejde så essentielt, når det gælder at genere ideer. Ved at kombinere forskellige indsigter kan du nå konklusioner til at adressere en bred vifte af forskellige prioriteter og synspunkter. Det vil altid føre til en stærkere og mere inkluderende løsning.

Men, ofte er det ikke nok at samarbejde med menneskene omkring dig. For at opdage innovative ideer, skal du ud af din komfortzone og arbejde sammen med mennesker fra en bred vifte af forskellige baggrunde. Samarbejdende innovation er meget ligesom networking, men i stedet for at lede efter et job eller nye salgsmuligheder, så leder du efter nye perspektiver, som kan hjælpe dig med at forstå dit emne på et nyt niveau.

For virkelig at udfordre din tankegang, forsøg på at arbejde sammen med personale fra forskellige afdelinger og forretningsenheder både inde i og udenfor din organisation.

Blue-Sky tankegangen

Hvis der var absolut ingen grænser, ingen der dømmer hinanden og ingen konsekvenser, hvor kunne din fantasi så tage dig hen? Det er spørgsmålet bag blue-sky tankegangen.

I denne type brainstorming tager du derhen hvor din fantasi tager dig hen, ved at lave et sted, hvor alle og hvilke som helst ideer er velkommen, uanset hvor skøre, fjollede eller mærkelige de måske virker til at være.

Forsøg på ikke at dømme dig selv, mens du har dine ideer, og spørg i stedet dig selv “hvad hvis…?”. Denne lille kamp med fantasien kan hjælpe dig med at undgå den selvbevidsthed, som kvæler kreative impulser og dermed låse op for din kreativitet. Det vil have rigelig med tid til at evaluere dine ideer senere, men for nu skal du forestille dig at alt er muligt, og arbejde videre derfra.

Ja, og..

Denne lille frase et kraftfuldt redskab i din ideskabelses-værktøjskasse. Mens du brainstormer, i stedet for at gå med din egen ide, eller skyde andres ideer ned, så skal du forsøge på altid at bygge videre på hvad der kom før dig med frasen “ja, og…”.

Til at starte med kommer det sikkert til at tage jer nogle skøre steder hen, men bliv ved med at gøre det, og du vil snart se hvad en gruppe af hjerner der forsøger på at bygge noget sammen kan opnå, hvis de tager et bekræftende, skridt af gangen.

De 6 H-ord

Hvem, hvad, hvor, hvorfor, hvornår og hvordan: de seks spørgsmål, som enhver god journalist skal besvare i deres åbningsparagraf.

Det lyder måske simpelt, men ved at besvare disse spørgsmål, når man bliver mødt af udfordringer, kan være en af de nemmeste måde at definere dine parametre for at genere en løsning, som rent faktisk løser de praktiske realiteter af situationen.

Social Listening

Din projektgruppe er din største uudnyttede ressource, og deres ideer – fra mennesker der er tættest på dit produkt eller ydelse hver dag – er typisk de mest værdifulde. Det skyldes til dels, at de er i konstant kommunikation med dine kunder, så de har mulighed for at opleve kundernes reaktioner i øjeblikket.

Med dette i tankerne, så er det altid det værd, at søge et bredere sæt af holdninger: både fra folk som bruger dine produkter og ydelser, og også dem som ikke gør. Ud over at tage ud til kunder og potentielle kunder, så er der mange måder, som du kan bruge til at starte en diskussion omkring det felt du undersøger.

Tænk på at sende spørgeskemaer ud til kunder eller klienter, eller endda at søge efter nøgleord relateret til dit emne på de meget holdningstunge sociale medier (inklusiv Twitter og Reddit).

Idea Capture

Nogle gange er det at finde inspiration som at fiske: alt du kan gøre er at sidde stille og roligt, og vente.

Men, du skal stadig være klar når inspiration endelig dukker op. Derfor er det vigtigt at have en metode til at optage ideer konstant som de dukker op.

Mest populære indlæg:

Picture of Mark Guldbrandsen
Mark Guldbrandsen
Certificeret projektleder med speciale i digitale projekter. Jeg deler her på bloggen mine erfaringer med projektledelse.
Følg os på LinkedIn her:

Download bøger og se webinar: