I dette indlæg skal vi kigge på Scrum, hvilket i dag er gået hen og blevet en af verdens mest anvendte projektledelsesmetode. Og det er der rigtig god grund til, så lad os dykke lidt ned i det i dette indlæg. Men lad os starte med at kigge på helt grundlæggende hvad Scrum er.
Hvad er Scrum?
Scrum er en agil måde at udvikle innovative produkter og services på. Billedet nedenfor vil vise hvordan denne process ser ud. Denne agile process starter ved at man laver en product backlog, hvilket er en prioriteret liste af opgaver som skal løses for at opnå et succesrigt produkt.
Man bruger så denne prioriteret backlog til at drive projektet ud fra, det gør man ved at sikrer sig at de vigtigste opgaver altid ligger højest i backloggen. På den måde ved man altid hvilken opgave der er den næste man skal gribe, det er nemlig den opgaver som ligger øverst på den prioriterede backlog. Det smarte med denne metode er at hvis du skulle løbe tør for ressourcer i dit projekt, hvad end det er penge eller tid, så ved du altid at du har fået de vigtigste opgaver med i projektet, da du løbende har prioriteret opgaverne.
Man arbejder med opgaverne op en helt speciel måde, for man arbejder nemlig i det som hedder Sprints. Dette betyder at man arbejder i små grupper, hvor man planlægger arbejde 4-6 uger frem i tiden, og fokusere udelukkende på de opgaver. Man laver alt arbejde i sådan sprints, både design, opbygning og test af slutproduktet. Så altså alt hvad der skal til for at færdiggøre det stykke arbejde der er sat af til at skulle være færdig i dette sprint.
Man vil typisk altid have mange flere opgaver på ens product backlog end man kan nå at løse i et enkelt sprint, og man vil derfor skulle planlægge mange sprints i løbet af projektet. Men i slutningen af hver sprint afholder man det der hedder et Sprint review møde hvor man gennemgår det arbejde der er blevet lavet i dette sprint, og enten godkender eller afviser opgaverne.
Så i slutningen af hver sprint skal der altså helst være et konkret produkt, som kan leveres til kunderne og brugerne hvis de bliver godkendt. Der må helst ikke være nogle opgaver som ikke er klar til at blive leveret til brugeren. Hvis nogle opgaver er så store at man ikke kan få dem med i et normalt sprint kan man vente med at lancere dem for kunderne, og bundle 2-3 sprints sammen, men det er ikke ønskværdigt. Da det hurtigt skaber flaskehalse i projektet.
Hvornår startede man med at bruge Scrum?
Hele Scrum-tankegangen kan spores tilbage til en artikel i Harvard Business Review i 1986 som hed “The New New Product Development Game” af Takeuchi og Nonaka. Denne artikel beskriver hvordan virksomheder som Honda, Canon og Fuji-Xerox opnåede verdensklasse resultater, mens de samtidigt kunne skalere forretningen globalt uden at rende ind i flaskehalse.
De havde nemlig fokus på at give de enkelte medarbejder ret til at tage beslutninger selv, og lod tit projektgrupper organisere sig selv, frem for at have en person til at diktere det hele. Denne artikel startede hele forløbet som senere endte ud i at blive en konkret projektledelsesmetode, nemlig den vi kender som Scrum i dag.
Scrum er ikke en forkortelse for noget. Nej, det er faktisk et ord man har lånt fra sporten rugby. Her er det nemlig en specifik måde hvorpå man starter spillet igen efter et stop undervejs. Selvom du ikke har set rugby før, så ved du nok alligevel hvad en scrum er når du ser det. Det er nemlig når de to hold står overfor hinanden, tit hånd i hånd, med deres hoved nede, og hvor de banker sammen for at se hvilket hold der kan få fat på bolden.
Takeuchi og Nonaka brugte nemlig flere metaforer omkring rugby og scrum til at beskrive deres nye måde at udvikle produkter på i den artikel. De skriver for eksempel:
“The … relay race approach to product development … may conflict with the goals of maximum speed and flexibility. Instead a holistic or “rugby” approach – where a team tries to go the distance as a unit, passing the ball back and forth – may better serve today´s competitive requirements.”
Senere i 1993 tog Jeff Sutherland og videreudviklede deres teorier ind til det vi i dag kender som Scrum metoden. Og herfra tog det fart. Mange var hurtige til at adoptere den nye metode, og den blev de efterfølgende år videreudviklet til den metode som vi kender i dag. Selvom Scrum tit er brugt til IT og Digitale projekter, så er der intet til hindring for at bruge det til alle typer projekter. Der er mange eksempler på Scrum projekter som intet har med IT eller digital projekter at gøre, og der er meget få eksempler på projekter hvor det ikke giver mening at drive dem ud fra en Scrum tankegang.
Men hvorfor bruge Scrum metoden?
Scrum er et godt valg for virksomheder som befinder sig i det som hedder et Complex Domain , hvor der er en masse ubekendte, og hvor man løbene skal finde sin vej igennem projektet. Dette er ofte inden for brancher hvor man gerne vil være på forkant med teknologien og hele tiden innovere.
Grunden til at Scrum er god inden for disse brancher er at man ikke behøver en masse up-front planning, men at man i stedet bare kommer igang med at arbejde med metoden med det samme. Scrums fokus er derfor på at levere velfungerende, integreret, testet del-elementer af et større projekt, som både som en helhed, og for sig selv giver værdi til brugerne eller kunderne.
Hvornår skal man bruge Scrum?
Scrum fungere rigtig godt til de fleste projekter, men det er mere velegnet til nogle frem for andre. Herunder vil jeg kort gennemgå nogle af de kriterier der skal til for at Scrum passer til dig projekt.
Der er nemlig ifølge Cynefin frameworket, som er lavet for at hjælpe os til at forstå den kontekst som i arbejder indenfor, siger at der er fem forskellige domæner man arbejder inden for:
Obvious
Complicated
Chaotic
Complex
Disorder
Nedenfor vil jeg lige kort løbe dem alle igennem.
Complex Domain
Når man har med komplekse problemer at gøre, så er det tit fordi at de er uforudsigelige. Det er tid sådan, at hvis der er et “rigtigt” svar på en problemstilling, så vil du først vide det når du har forsøgt at løse problemet, der er nemlig tit ikke et åbenlyst svar.
Når man arbejder inden for dette domæne arbejder man derfor tit efter “Inspect & Adapt” tankegangen, hvor man løbende holder øje med det man laver, hvordan blev del-leverancen af projektet implementeret, og så retter man til undervejs i projektet. Scrum er en rigtig god metode inden for Complex Domains, da hele denne Inspect/Adapt tankegang er bygget ind i Scrum frameworket.
Complicated Domain
Complicated problemer er dem hvor der er en best practice som er domineret af eksperter inden for feltet man arbejder i. Der kan være flere svar som kan være “det rigtige” svar på projektet, men det er typisk kun eksperterne som kan regne ud hvilke der er de rigtige løsninger til problemerne. Her er Sigma Six metoden rigtig god, men man kan også sagtens bruge Scrum metoden til sådan problemstillinger.
Simple Domain
Når du har med simple problemstillinger, hvor alle kan se årsag og effekt af problemet og løsningen hedder det et Simple Domain. Disse er de nemme problemer, for der er altid en best practice, som man hurtigt kan Google sig frem til, eller hyre en konsulent ind til at fikse. Her kan Scrum også sagtens bruges, men der kan lige så vel bruges andre metoder.
Chaotic Domain
Når man har med kaotiske problemstillinger, som man skal reagere hurtigt på, så hedder det et Chaotic Domain. Dette er tit krisesituationer hvor man går i løsningsmode med det samme, hvor der ikke er tid til sprints, planlægning eller andet. Man skal bare have slukket en ildebrand. Så her bruger man sjældent en projektledelsesmetode, her er der bare en person som skal step up, og tage ansvaret for at koordinere folk på en måde hvor man kommer hurtigt i mål.
Disorder
Disorder er når du ikke ved hvilken af de andre domæner som du er en del af med dine opgaver, og det er et farligt sted at være. For så ved du ikke hvilket ben du står på, og kan ikke med sikkerhed sige hvad den rette vej frem er herfra. Så målet herfra er at finde ud af hvilket af de fire andre domæner er du i lige nu, og først derefter kan du finde ud af hvordan du skal gribe opgaven an.
Konklusion
Scrum er altså ikke en mirakelkur som passer til alle projekter. Men det er en super god metode når du har med Complex eller Complicated projekter, hvor fremtiden er lidt sløret. Det er tit sådan noget som IT projekter hvor det er meget brugt at bruge Scrum.
I dette indlæg vil vi dykke ned i emnet sprint retrospective og hvordan det kan forbedre dit Scrum-projekt. Som projektleder er det afgørende at få mest muligt ud af hvert sprint, og en veludført retrospective
Hvis du gerne vil have større kontrol over hvordan du kommunikerer og udveksler data mellem forskellige applikationer, skal du forstå forskellen mellem SOAP og REST. SOAP (Simple Object Access Protocol) og REST (Representational State Transfer)
Agil ledelse handler om at tilpasse lederfærdigheder, værktøjer og værdier til konteksten for at opnå bedre resultater. Ved at implementere agile metoder opnår organisationer et bedre udbytte af deres kompetencer og evnen til at møde
Projektledere står ofte over for flere typer af ændringer, som kan have store konsekvenser for et projekts succes. Det er derfor vigtigt, at projektlederen har en god strategi for at håndtere ændringer i projektet. I
Tidsregistrering er et vigtigt værktøj for enhver virksomhed. Det hjælper med at holde styr på medarbejdernes arbejdsdage og øge produktiviteten. Det behøver ikke at være dyrt; der er flere gode programmer til rådighed, der er
Procesoptimering er en metode til at optimere processer og arbejdsgange for at øge effektiviteten og forbedre forretningsprocesser. Det handler om at kortlægge og identificere ineffektive processer, og derefter vælge den mest effektive tilgang til at
Test Driven Development (TDD) er en metode til softwareudvikling, der har til formål at forbedre kvaliteten af koden og sikre, at den opfylder kravene. TDD er en iterativ proces, der involverer design, kode og test,
En it-arkitekt er en specialist, der har til opgave at designe, implementere og vedligeholde it-systemer. Det er en meget vigtig rolle, der kræver en høj grad af teknisk ekspertise og kreativitet. Men hvad er lønnen
Iterativ systemudvikling er en metode, der bruges til at skabe software og andre systemer. Det er en proces, der involverer gentagelse af trin for at nå et endeligt mål. Denne artikel vil forklare, hvad iterativ
Sprint metoden er et af de mest populære værktøjer til projektstyring og er blevet brugt af rigtig mange virksomheder over hele verden. Det er kendt som et hurtigt og effektivt værktøj, der hjælper med at
En følsomhedsanalyse er et værktøj, som virksomheder bruger til at bestemme, hvor følsomme visse input er over for ændringer i betingelserne. Med andre ord hjælper den virksomheder med at se, hvordan små ændringer i ting
Work in process (WIP) er et begreb, der bruges til at beskrive det ufærdige arbejde, der er under udførelse. Det er det modsatte af færdigt arbejde, som betegnes som færdige varer eller tjenesteydelser WIP kan
INVEST-akronymet blev opfundet af Bill Wake i 2002 som en måde at huske de vigtigste karakteristika ved en god user story i softwareudvikling User stories er en af de primære udviklingsartefakter for agil softwareudvikling og
Refactoring er en proces, hvor man forbedrer designet af eksisterende kode. Det er en teknik til omstrukturering af software ved at ændre dens interne struktur uden at ændre dens eksterne adfærd. Hovedformålet med refaktorering er at
Når en produktejer eller interessent opretter en user story, har han/hun typisk en god idé om, hvad historien skal opnå. Men for at sikre, at opgaven rent faktisk kan gennemføres af udviklingsteamet, skal den forfines
WaterScrum er en hybrid projektledelsesmetode, der kombinerer aspekter af både Waterfall og Scrum. Den er designet til at løse de udfordringer, der er forbundet med traditionelle vandfaldsmetoder, samtidig med at den giver de fordele, der
Et Acceptance criteria er en specifik, målbar betingelse, der angiver, om en user story er blevet opfyldt. Med andre ord bruges det til at afgøre, om en funktion eller funktionalitet er færdiggjort Der er generelt
En race condition er en type softwarefejl, der kan forårsage uforudsigelig adfærd. Den opstår, når to eller flere handlinger har adgang til den samme ressource, f.eks. en variabel eller datastruktur, på samme tid, og den
Et product roadmap er et dokument, der beskriver de fremtidige planer for et produkt eller en løsning. Det bruges af projektejere til at kommunikere visionen for produktet og til at skitsere, hvornår nye funktioner vil
Fail Fast-metoden handler om at teste og afprøve nye ting hurtigt for at finde ud af, hvad der virker, og hvad der ikke virker. Målet er at minimere tab ved hurtigt at gå videre fra
Når det gælder produktbacklogs, er der fire nøgleegenskaber, som udgør en velfungerende backlog. Dette enkle værktøj, der er opfundet af Roman Pichler og Mike Cohn, er let at huske og kan udføres hurtigt. Akronymet står
Timeboxing er en tidsstyringsmetode, der indebærer, at der tildeles en fast maksimal tidsperiode til at gennemføre en aktivitet. Den vigtigste fordel ved timeboxing er, at det tvinger dig til at fokusere på at fuldføre den
Scrum of scrums er en teknik, der bruges til at skalere Scrum til store grupper (over et dusin personer). Den består i at opdele grupperne i agile teams på 5-10 personer. Hvert daily scrum møde
I dette indlæg skal vi kigge på hvordan du kan lave acceptance testing i dine projekter. Acceptance testing er en vigtig del af et hvert projekt, så det er vigtigt at du har styr på
Der findes ikke en projektstyringsmetode, der passer til alle. For at finde den bedste måde at styre dine projekter på, kan du blive nødt til at blande og matche forskellige metoder. Dette kan være en
I dette indlæg skal vi kigge på hvad en Product Owner har ansvar for i scrum projekter. En Product Owner er en vigtig brik i Scrum projekter, det er nemlig den person som forbinder omverdenen,
I dette indlæg skal vi kigge på hvad er burndown chart er, og måske endnu vigtigere, hvordan du kan drage fordel af at bruge det i dine projekter. Et burndown chart er en visuel repræsentation
I dette indlæg skal vi kigge lidt nærmere på to af verdens mest populære projektledelsesmetoder, nemlig Scrum og Prince2. Vi skal her prøve at kigge på nogle af forskellene mellem de to metoder, for at
I dette indlæg skal vi kigge lidt mere på Scrumban, hvilket er en kombination af Scrum og Kanban projektledelsesmetoden. Det er nemlig ikke unormalt at projektledere låner lidt koncepter og taktikker fra forskellige projektledelsesmetoder, for
I dette indlæg skal vi kigge nærmere på hvad et Daily standup er inden for Scrum projektledelsesmetoden. Scrum er en iterativ og inkrementel ramme for softwareudvikling og er kendetegnet ved korte udviklingscyklusser, kaldet sprints. Inden
I dette indlæg skal vi kigge på hvem der bruger scrum, og hvornår det giver mening at bruge netop denne metode. Det er ingen hemmelighed at jeg er en stor fortaler for scrum metoden, da
I dette indlæg skal vi kigge nærmere på hvad et Sprint mål, eller Spring goal, er i Scrum projekter. Vi vil også se, hvordan den skal oprettes og bruges korrekt for at opnå de bedst
Jeg har skrevet endnu en bog omkring projektledelse! Denne gang handler det omkring Scrum metoden. Du kan hente den nedenfor, alt hvad du skal gøre er at tilmelde til nyhedsbrevet nedenfor, så får du bogen
I dette indlæg skal vi kigge på hvad et Story Point er. Et story point er en måleenhed, der bruges til at estimere størrelsen på et stykke arbejde. De fleste bruger story points til at
Definition of Done, forkortet DoD, henviser til de kriterier der skal være opfyldt for at en opgave kan anses for fuldendt. Definition of Done er særligt udbredt i agil udvikling og projekter hvor leverancerne er
I dette indlæg vil jeg beskrive den rolle, som en Scrum Master har. Jeg begynder ved at beskrive formålet af denne rolle relativt til andre Scrum roller. Derefter definerer jeg det primære ansvar og karakteristikkerne
I denne guide giver vi dig trin-for-trin instruktioner til hvordan du kører et scrum-projekt, prioriterer og organiserer din backlog med sprints, køre scrum-møder og mere – alt sammen med Jira Software. Del 1: Opret et
Scrum organiserer arbejde i iterationer eller cyklusser af op til en kalendermåned kaldet Sprints. I dette indlæg vil jeg give en mere detaljeret beskrivelser af hvad sprints er. Derefter går jeg mere i dybden med
I dette indlæg vil jeg gå i dybden med koncepterne estimering og velocity. Jeg starter ud med et overblik over de vigtige roller, som estimering og velocity spiller i agil planlægning. Derefter diskuterer jeg de
I dette indlæg vil jeg gå i dybden med den vigtige rolle, som en product backlog spiller i et Scrum udviklingsprojekt. Jeg vil begynde med, at beskrive de forskellige typer af items, som typisk udgør
I dette indlæg vil jeg gå i dybden med hvordan krav i et Scrum projekt er håndteret anderledes end ved et traditionelt projekt. Jeg vil dermed beskrive rollen af user stories, som et normalt format
For at forstå Scrum og de forskellige mekanismer af Scrum, så er det vigtigt at man forstår de underliggende principper, som driver og skaber disse mekanismer. Jeg vil derfor i dette indlæg gå i dybden
Vi anvender cookies for at sikre at vi giver dig den bedst mulige oplevelse af vores website. Hvis du fortsætter med at bruge dette site vil vi antage at du er indforstået med det.
Hos BlivProjektleder bruger vi cookies til at give dig en god brugeroplevelse. Formålet er at sikre funktionalitet, statistisk og at gøre markedsføring på Blivprojektleder.dk og sociale medier relevant for netop dig. Vi ser på din brug af vores hjemmeside, din IP-adresse, browser og operativsystem og deler dette med vores samarbejdspartnere indenfor sociale medier, analyse og annoncering. Du kan læse mere om de enkelte formål under "Tilpas". Siger du "Accepter alle" giver du sammentykke til alle disse formål.
Nødvendige cookies hjælper med at gøre en hjemmeside brugbar ved at aktivere grundlæggende funktioner, såsom side-navigation og adgang til sikre områder af hjemmesiden. Hjemmesiden kan ikke fungere optimalt uden disse cookies.
Cookie
Varighed
Beskrivelse
cookielawinfo-checkbox-funktionelle
1 year
CookieYes sets this cookie to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-noedvendige
1 year
CookieYes sets this cookie to store the user consent for the cookies in the category "Other".
CookieLawInfoConsent
1 year
CookieYes sets this cookie to record the default button state of the corresponding category and the status of CCPA. It works only in coordination with the primary cookie.
elementor
never
The website's WordPress theme uses this cookie. It allows the website owner to implement or change the website's content in real-time.
JSESSIONID
session
New Relic uses this cookie to store a session identifier so that New Relic can monitor session counts for an application.
viewed_cookie_policy
1 year
The GDPR Cookie Consent plugin sets the cookie to store whether or not the user has consented to use cookies. It does not store any personal data.
woocommerce_cart_hash
session
WooCommerce sets this cookie to determine when cart contents/data changes.
woocommerce_items_in_cart
session
WooCommerce sets this cookie to record if there are any items in the WooCommerce shopping cart.
Vi og vores samarbejdspartnere indsamler oplysninger om dine interesser, herunder hvilke sider og annoncer du klikker på, hvilke produkter og ydelser du viser interesse for, eller køber, på denne og andre hjemmesider. Det gør vi for at kunne vise dig annoncer, der er relevante for dig og dine interesser. For at kunne vise dig målrettede annoncer på denne og andre hjemmesider, samarbejder vi med andre virksomheder, som vi deler oplysninger med.
Cookie
Varighed
Beskrivelse
bcookie
1 year
LinkedIn sets this cookie from LinkedIn share buttons and ad tags to recognize browser IDs.
bscookie
1 year
LinkedIn sets this cookie to store performed actions on the website.
IDE
1 year 24 days
Google DoubleClick IDE cookies store information about how the user uses the website to present them with relevant ads according to the user profile.
test_cookie
15 minutes
doubleclick.net sets this cookie to determine if the user's browser supports cookies.
VISITOR_INFO1_LIVE
5 months 27 days
YouTube sets this cookie to measure bandwidth, determining whether the user gets the new or old player interface.
YSC
session
Youtube sets this cookie to track the views of embedded videos on Youtube pages.
yt-remote-connected-devices
never
YouTube sets this cookie to store the user's video preferences using embedded YouTube videos.
yt-remote-device-id
never
YouTube sets this cookie to store the user's video preferences using embedded YouTube videos.
yt.innertube::nextId
never
YouTube sets this cookie to register a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
yt.innertube::requests
never
YouTube sets this cookie to register a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
Vi indsamler oplysninger om, hvordan du interagerer med hjemmesiden, herunder hvor ofte du besøger siden, og hvilke sider du kigger på- Det gør vi for at kunne optimere design, brugervenlighed og styrke effekten af hjemmesiden. Derudover bruger vi oplysningerne til at give dig personaliseret indhold og udarbejde markedsanalyser.
Cookie
Varighed
Beskrivelse
AnalyticsSyncHistory
1 month
Linkedin set this cookie to store information about the time a sync took place with the lms_analytics cookie.
CONSENT
2 years
YouTube sets this cookie via embedded YouTube videos and registers anonymous statistical data.
ln_or
1 day
Linkedin sets this cookie to registers statistical data on users' behaviour on the website for internal analytics.
vuid
1 year 1 month 4 days
Vimeo installs this cookie to collect tracking information by setting a unique ID to embed videos on the website.
_ga
1 year 1 month 4 days
Google Analytics sets this cookie to calculate visitor, session and campaign data and track site usage for the site's analytics report. The cookie stores information anonymously and assigns a randomly generated number to recognise unique visitors.
_gat_gtag_UA_*
1 minute
Google Analytics sets this cookie to store a unique user ID.
_ga_*
1 year 1 month 4 days
Google Analytics sets this cookie to store and count page views.
_gid
1 day
Google Analytics sets this cookie to store information on how visitors use a website while also creating an analytics report of the website's performance. Some of the collected data includes the number of visitors, their source, and the pages they visit anonymously.
_hjFirstSeen
30 minutes
Hotjar sets this cookie to identify a new user’s first session. It stores the true/false value, indicating whether it was the first time Hotjar saw this user.
_hjRecordingEnabled
never
Hotjar sets this cookie when a Recording starts and is read when the recording module is initialized, to see if the user is already in a recording in a particular session.
_hjRecordingLastActivity
never
Hotjar sets this cookie when a user recording starts and when data is sent through the WebSocket.
_omappvp
1 year 1 month 4 days
The _omappvp cookie is set to distinguish new and returning users and is used in conjunction with _omappvs cookie.
_omappvs
20 minutes
The _omappvs cookie, used in conjunction with the _omappvp cookies, is used to determine if the visitor has visited the website before, or if it is a new visitor.
Vi indsamler oplysninger om dine foretrukne indstillinger og valg på hjemmesiden. Det gør vi for at kunne vise dig den version af hjemmesiden, der passer til dine præferencer. Oplysningerne bliver brugt til at afgøre, hvilken region og sprog du foretrækker, til at vise videoer og andre visuelle elementer på hjemmesiden.
Cookie
Varighed
Beskrivelse
lidc
1 day
LinkedIn sets the lidc cookie to facilitate data center selection.
li_gc
5 months 27 days
Linkedin set this cookie for storing visitor's consent regarding using cookies for non-essential purposes.
UserMatchHistory
1 month
LinkedIn sets this cookie for LinkedIn Ads ID syncing.
_hjAbsoluteSessionInProgress
30 minutes
Hotjar sets this cookie to detect a user's first pageview session, which is a True/False flag set by the cookie.
__cf_bm
30 minutes
Cloudflare set the cookie to support Cloudflare Bot Management.