Ultimative guide til Microsoft OneNote! – Brug OneNote til Alt!

OneNote er ligesom en digital version af en notesbog, som du hele tiden har på dig til hurtige noter. Du kan bruge OneNote til at fange din ideer, huske på opgaver, organisere din to-do liste, og meget mere.

Det der gør Microsoft OneNote perfekt er, at det er et meget fleksibelt redskab, som du kan bruge til at:

  • Integrere Excel ark i dine noter,
  • Tage noter til møder,
  • Hive tekst ud af billeder,
  • Lave og dele din indkøbsliste.

Uanset om du er en leder der tager noter, en softwareudvikler der giver noter, en sjetteklasseslære der skal uddele gruppeprojekter eller en forældre, som skal forberede en shopping liste, så kan OneNote gøre livet nemmere for dig.


Mangler du et godt projektstyringsværktøj?

Jeg bruger selv MeisterTask til mine projekter! Jeg er forbløffet over hvor nemt MeisterTask er, og den har den lækreste og mest intuitive brugergrænseflade jeg har set i noget værktøj. MeisterTask har alle de funktioner som jeg har brug for out-of-the-box, uden at jeg skal bøvle med plugins eller power-ups. Der er alt fra Gantt-kort til advancerede automatiserings regler.


I dette indlæg vil jeg gå i dybden med OneNotes bedste features til produktivitet. Så hvad er OneNote og hvordan bruger man det?

Hvad er Microsoft OneNote?

Microsoft OneNote er en digital notetagningsapplikation til at samle information, som er gemt i Microsoft’s Office 365 cloud. Microsoft OneNote brugere kan logge ind og tage noter, lave tegninger, lydkommentarer, og skærmbilleder i deres noter. De kan dele og bruge noter i real-time samarbejde med andre brugere over internettet eller et netværk.

OneNote er gratis for alle brugere, uanset om du bruger Mac, en PC, android, iPhone eller en tablet. Derudover kommer Microsoft OneNote indbygget i de nyere versioner af Microsoft 365.

Hvad er funktionen af OneNote?

OneNote virker som en notestagning app og et sted for alle dine noter. Det tillader dig at organisere dine noter ind i flere forskellige notesbøger og sektioner inde i notebøgerne. Du kan derudover gemme multimedia dokumenter i dine noter, da OneNote er kompatibel med en bred vifte af digitale formater.

Digitale formater du kan tilføje til dine noter i Microsoft OneNote inkluderer:

  • Billeder
  • Diagrammer
  • Videoer
  • Lyd

Med Microsoft OneNote kan brugere indsætte tekst, billeder og filer hurtigt, selv on-the-go. Derudover er appen også nem at bruge med andre programmer i Office pakken, både på computeren og mobile enheder.

Disse spørgsmål dækker de basale ting om OneNote, men hvis du er ny til det, så sidder du måske også med spørgsmålet, “Hvordan bruger jeg OneNote når jeg ikke kender det i forvejen?” Læs videre, hvis du gerne vil lære mere om hvordan du kan bruge Microsoft OneNote.

Sådan bruger du Microsoft OneNote

Hvis du har mange ting der skal huskes på, en masse opgaver, og en masse ideer der pludseligt opstår, så er OneNote den perfekte applikation til at notere dem og organisere dem.

Uanset om du bruger OneNote til arbejde, projektledelse, undervisning, skole, eller i Teams, så kan du hoppe direkte til de OneNote tricks, som jeg vil dække i dette indlæg.

Men, først skal du vide hvordan du kan bruge Microsoft OneNote med sine basale features før du lærer hvordan du kan bruge OneNote så effektivt som muligt.

Følg med i den følgende guide, så du kan lære hvordan du bedst muligt kommer igang med Microsoft OneNote.

Lav en Quick Note

Hvor ofte har du oplevet dette?

Du er ude at nyde en god frokost, og så kommer du pludseligt i tanke om, at du har behov for at ringe til en kunde for at arrangere et møde. Quick Noter er ideelle til situationer ligesom disse, når du skal tage noter til at huske på tanker senere hen på trods af din travle hverdag.

Quick notes iOneNote er ligesom de gode gamle og gule sticky noter. Skriv din ideer og tanker ned som quick noter, og OneNote vil gemme dem på en side under “Unfiled Notes” sektionen af deres Quick Notes Notebook.

Lav en Notebook

Microsoft OneNote gør det muligt for dig at lave flere notesbøger til forskellige emner eller projekter, når det passer dig. (Instruktionerne er taget fra en Windows computer, men de er magen til på andre operationssystemer og enheder.)

  • Tryk på OneNote Appen
  • Tryk på “Show Notebooks” knappen.
  • Derefter, tryk på “+Notebook” knappen, som er i bunden af den liste der åbner.
  • Navngiv din notebook i “Notebook Name” feltet.
  • Derefter, tryk på “Create Notebook.”

Åben dine Notebooks

Her er endnu en brugbar instruktion til hvordan du kan bruge Microsoft OneNote: Udover at lave dine egne Notebooks og Quick notes, så kan du også åbne de notesbøger, som er lavet af andre og delt med dig.

  • Tryk på “Show Notebooks” knappen.
  • Derefter, tryk på “More Notebooks” når listen åbnes.
  • Vælg hvilken som helst notesbog du gerne vil åbne og tryk på “Open Notebook.”

Tip: Hvis du ikke ser den note, som du leder efter, så tryk på “Add Account”. Log ind med den konto, hvor dine notesbøger er gemt.

Lav Sektioner

Denne OneNote hack er for dig, som gerne vil organisere dig i OneNote. Du kan nemlig lave sektioner efter emner for bedre OneNote organisering og brugerdefinering. Sektioner kan hjælpe dig med at arrangere noter, f.eks., efter emne eller dato.

For at lave en sektion:

  • Tryk på “+Add Section” eller “+Section” i bunden af sektionslisten til venstre på skærmen.

Skift mellem dine åbne Notebooks

Endnu en god ting, som OneNote tillader sin brugere er, at åbne flere notesbøger på samme tid.

For at skifte mellem dine åbne notesbøger:

  • Tryk på “Show Notebooks.”
  • En liste af notesbøger vil åbne. Vælg den notesbog du vil arbejde i.
  • Gentag dette skridt for at skifte rundt mellem dine notesbøger.

Hvorfor bør jeg bruge Microsoft OneNote?

OneNote tillader dig at indsætte og organisere dine ideer, hvilket gør det nemt at arbejde og studere på effektiv vis.
Nu ved du hvad Microsoft OneNote er, samt hvordan du kan bruge Microsoft OneNote. Lad os nu kigge på nogle af grundene til hvorfor du overhovedet bør bruge Microsoft OneNote.

Sidder du med spørgsmålet, “Hvorfor skal jeg bruge Microsoft OneNote,” så er der her nogle gode grunde:

Den er god til projektledelse

OneNote er den perfekte app til projektledelse.

I stedet for at have bunker af dokumenter fra hver møde, som f.eks. agendaer, opgaver, noter, statusrapporter, og andre mødedetaljer, så kan du gemme det hele i OneNote.

Endnu bedre er, at siden du kan organisere noterne i OneNote, så bliver din projektledelsesprocess også mere organiseret.

Lynhurtig og Real-Time Samarbejde

Hvis du åbner din OnteNote fil, deler og giver den adgang til din projektgruppe eller kollegaer, så kan de med det samme se filen og samarbejde.

For sensitive noter, som indeholder sensitive materialer, kan du beskytte notesbogen delvist eller helt med en kode.

Bedre og hurtigere noter i møder

Mange overvejer hvordan de kan bruge OneNote til arbejdet.

Det er der også god grund til; der er ikke et enkelt svar til det; OneNote giver dig alt hvad du kan forvente af en notestagnings app og holder dig velorganiseret.

Microsoft OneNote er et af de mest versatile redskaber i sin kategori. Som nævnt tidligere under “Hvad er OneNote,” så er appen kompatibel med en bred vifte af dokumenttyper, hvilket er brugbart under møder. Du kan hurtig skrive noter ned, nye mødetider, tjekke din agenda, og tilføje den lyd du optager i mødet.

Genkendeligt Interface

Hvis du er vant til at bruge interfacet af Microsoft Office redskaber, som Excel, Word og Powerpoint, så vil du også hurtigt kunne genkende OneNote’s interface.

Online Editing

Ligesom med andre Microsoft Office redskaber, så kan OneNote dokumenter redigeres online i hvilken som helst browser.

Du behøver ikke at downloade filerne eller have appen installeret på din enhed.

Sådan bruger du Microsoft OneNote bedst muligt

Som beskrevet ovenover, så kan OneNote bruges i mange tilfælde, også til arbejde eller studiet. Men hvis du vil få så meget ud af OneNote som muligt, så kan du drage fordele af nogle af disse prøvet-og-godkendte OneNote hacks.

Digitaliser det du læser

En af de bedste OneNote praksis vi anbefaler er, at du digitaliserer det du læser. De fleste kan godt lide at lave noter og markere tekst, når de læser bøger, artikler og magasiner. Når det kommer til online kilder, så kan dette være en smule svært.

Men du kan bare copy-and-paste tekster til din OneNote og så redigere, tilføje nogle punkter, markere vigtige paragrafer, og også gemme de links som du gerne vil gemme.

Organiser og Re-organiser hyppigt

Hvis du hele tiden laver nye noter og nye notesbøger, så kan det være svært at finde frem til det rigtige på et tidspunkt. Derfor bør du organisere dine noter på fast basis.

Derudover, vil du måske nogle gange gerne bruge noter du har arkiveret i en ny note. I tilfælde af det, forsøg på at reorganisere og find relateret indhold, som skal tilpasses.

En anden effektiv måde at organisere OneNote på er at bruge tags til at prioritere og kategorisere noter.

Tags kan hjælpe dig med fremtidige søgninger. Bare klik på den linje af tekst du vil tagge og vælg så et tag fra drop-down menuen. Det er muligt at tilføje flere tags til en enkelt note.

Brug det med Outlook Kalender-påmindelser

Kalendere er en nødvendig del af en travl arbejdsplan. Du kan indsætte din opgaver eller bare ting som du skal huske i OneNote og lave en Outlook opgave inde i appen. Du kan f.eks. lave en påmindelse til en time senere, hvor du skal poste din nye artikel.

Arkiver Færdiggjorte opgaver i stedet for at slette dem

Du ved aldrig hvornår du pludselig står i en situation, hvor du skal bruge gamle noter eller gammelt indhold. I stedet for at slette dine ting, så lav en “Arkiv” mappe i OneNote og tilføje gamle noter til denne mappe. Har du brug for yderligere organisering inde i din arkivmappe, så kan du lave sektioner og tags inde i den.

På den måde vil du ikke miste nogen form for information, og OneNote vil stadig være i stand til at kigge disse filer igennem og finde frem til det du mangler. For at finde dine noter kan du bare søge efter dem på tværs af alle dine notesbøger.

OneNote som et Team Wiki

OneNote’s tags- og søgemuligheder gør det til det perfekte redskab at bruge som et Team Wiki.

Hvis du planlægger at dele dine notesbøger med andre, så sørg for at du laver din OneNote notesbog på OneDrive, så andre kan få adgang til den.

Hvis du allerede har lavet din notesbog på din computer, så skal du først flytte den til OneDrive. At din notesbog nu er på OneDrive betyder dog ikke, at andre kan se den. Tryk på “Share” for at dele den med andre.

  • File tab -> Share -> Get a Sharing Link

For at ændre adgangsindstillingerne på din delte note:

  • Gå til OneDrive og andre adgangen eller stop delingen.

OneNote dokumenter er tilgængelige offline, når de er delt fra OneNote eller SharePoint.

Søg på tværs af alle dine noter

En af de bedste praksis ved OneNote er en meget baseret på søgefunktionen.

Microsoft OneNote har en indbygget søgefunktion, som hjælper dig med at finde noter uanset hvor de er. For at søge på tværs af din OneNote og finde det du leder efter, så tryk på det forstørrende glas eller tryk på “Ctrl+F”. Derefter kan du skrive et søgeord eller frase.

OneNoter søger gennem:

  • Skreven tekst
  • Håndskrevne noter
  • Ord der er vist i billeder

Det er også muligt at forfine søgningen. Her vælger du dropdown-menuen og en af mulighederne. OneNote fremhæver de søgeord eller fraser, den finder, i noter og billeder.

Tegn og håndskriv dine noter

OneNote gør det muligt for dig at hurtigt indsætte dine ideer med tegninger og håndskrift. Denne feature er en time-saver når det går ud på at tage hurtige noter. Du kan indsætte komplekse ideer med en hurtig tegning eller lave en cirkel omkring vigtige ting på en note.

En af fordelene af OneNote er, at OneNote kan konvertere håndskrevne noter om til tekst. For at tegne i OneNote, vælg “Draw” knappen i menuen. Derefter vælger du den type pensel du vil bruge og så kan du lave tegninger direkte i dine noter.

Kode-beskyt dine noter

Den kode-beskyttet funktion i OneNote er designet til at holde dine private noter sikre fra andre. Så, uanset om det er skolenoter, arbejdsopgaver, blogindhold, eller personlig information i OneNote, så kan du beskytte dem og holde dem private med kodeord.

Når du kode-beskytter en OneNote notesbog sektion, så vil alle siderne deri blive låst. De vil ikke åbnes før du har skrevet det korrekte kodeord.

Husk på at du skal være forsigtig, når du vælger et kodeord, da ingen vil kunne åbne dine låste noter, hvis du mister kodeordet.

Gør brug af Side-skabeloner

En OneNote skabelon er et sidedesign, som du kan bruge på nye sider i din notesbog, hvilket giver dem et uniformt udtryk, flot baggrund og et konsekvent layout.

OneNote kommer med flere indbygget skabeloner, som f.eks. planlægningsskabeloner, to-do lister og sidebaggrunde. Du kan også lave din egen skabelon eller brugerdefinere en eksisterende skabelon.

Note: OneNote sideskabeloner kan kun bruges på nye sider uden nogen noter, da skabelondesigns kan have indhold, som er placeret på en sides specifikke steder.

Konklusion

Microsoft OneNote er efter min mening den perfekte makker til at tage noter og holde dem organiseret. Hvis du kan bruge produktet på effektiv vis, så vil det komme med en bred vifte af fordele i dit hverdagsliv.



Brug for hjælp til andet?

Mark Guldbrandsen
Mark Guldbrandsen
Certificeret projektleder med speciale i digitale projekter. Jeg deler her på bloggen mine erfaringer med projektledelse.

Del dette indlæg:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Reddit
Gratis bog om effektiv projektledelse

Få tilsendt denne 193 siders ebog: “Effektiv projektledelse – Din trin-for-trin guide til at drive succesfulde projekter” bare ved at tilmelde dig nyhedsbrevet. 

Du vil ikke blive spammet med e-mails, og du kan afmelde dig nyhedsbrevet igen når som helst.

Vind et kursus i Agil Projektledelse til en værdi af 6.000 kr.

Skriv dig op til nyhedsbrevet nedenfor og vær med i lodtrækningen om et kursus i Agil Projektledelse til en værdi af 6.000 kr.

Scrum-metoden er den mest populære agile projektledelsesmetode i verdenen! I dette kursus lærer du alt hvad du skal vide for at kunne arbejde effektivt med Scrum i din organisation. Du får også muligheden for at blive certificeret i agil projektledelse.

leon-Oalh2MojUuk-unsplash

Kursus i agil projektledelse - Scrum kursus

Står du og mangler en effektiv metode til at lede dine projekter ud fra? Så er det nu at du skal slå til! Du kan nemlig få et kursus i agil projektledelse for bare 2500,- På kurset lærer du alt hvad du skal vide for at drive effektive og succesfulde projekter ud fra den agile tankegang 😁