Design Thinking er en ikke-lineær, iterativ process, som projektgrupper bruger til at forstå brugere, udfordre antagelser, redefinere problemer og til at skabe innovative løsninger til prototyper og tests. Med fem faser, Empathize, Define, Ideate, Prototype og Test, er det mest brugbart til at håndtere problemer, som ikke er specielt godt defineret eller helt ukendte. Ted Talk fra 2009, hvor Design Thinking pioneren Tom Brown diskuterer Design Thinking’s værdi i at løse meget komplekse udfordringer:
Hvorfor er Design Thinking så vigtigt?
Med hensyn til brugeroplevelse (UX) design er det altafgørende at udvikle og raffinere evner for at forstå og adressere hurtige ændringer i brugernes miljø og adfærd. Verdenen er blevet mere og mere forbundet og kompleks siden den kognitive forsker og Nobelprismodtager Herbert A. Simon for første gang nævnte Design Thinking i hans bog fra 1969, The Sciences of the Artificial, og dengang kom med mange ideer til dets principper.
Professionelle fra mange forskellige felter, inklusiv arkitektur- og ingeniør feltet har sidenhen opdateret denne meget kreative process for at adressere behov i den moderne tidsalder. Organisationer fra det 20. århundrede fra en bred vifte af industrier bruger Design Thinking som et værdifuldt redskab til problemløsning for brugerne af deres produkter og ydelser.
Design projektgrupper bruger Design Thinking til at håndtere ukendte eller dårligt-defineret problemer, fordi de kan omformulere disse på menneskecentreret måder og fokusere på hvad der er det vigtigste for deres brugere.
Af alle designprocesser, så er Design Thinking næsten med garanti den bedste til at tænke anderledes. Med Design Thinking kan projektgrupper lave bedre UX research, prototyper og brugertests for at finde nye måder at møde brugerens behov.
Med Design Thinking har projektgrupper friheden til at genere banebrydende løsninger. Med hjælp af Design Thinking kan din projektgruppe komme bagom viden, som er svær at få adgang til, og udnytte en samling af hands-on metoder til at finde innovative svar.
De fem stadier af Design Thinking
Empathise
Det første stadie af Design Thinking processen er at få en empatisk forståelse af det problem, som du forsøger på at løse. Det involverer at konsultere med eksperter for at finde ud af mere om det gældende område ved at observere, engagere og være empatisk med folk for at forstå deres erfaringer og motivationer, såvel som at inddrage dig selv i det fysiske miljø, så du kan få en dybere personlig forståelse af de pågældende problemer. Empati er altafgørende for en menneskecentreret designproces, som Design Thinking, og empati tillader design tænkere at sætte deres egne antagelser om verdenen til side for at få indsigt i brugeren og deres behov.
Afhængig af tidsbegrænsninger er en stor mængde af information indsamlet i dette stadie, som skal bruges i det næste stadie og for at udvikle den bedst mulige forståelse af brugerne, deres behov, og problemerne der ligger under udviklingen af det specifikke produkt.
Define (the problem)
Under dette stadie samler du alt den information du har indsamlet under empathise stadiet. Dette er hvor du analyserer dine observationer og syntetisere dem for at kunne definere de vigtigste problemer, som du og dine projektgrupper har identificeret indtil videre. Du bør forsøge på at definere problemet som en problemformulering på en menneskecentreret måde.
For at illustrere, i stedet for at definere problemet som dit eget ønske eller et behov for virksomheden, som f.eks. “Vi skal øge vores madprodukt markedsandel hos unge teenage piger med 5%,” så er en meget bedre måde at definere problemet, “Teenage piger skal spise næringsrigt mad for at have det godt, være sunde og vokse.”
Definer stadiet vil hjælpe designere i din projektgruppe med at indsamle gode ideer til at etablere features, funktioner, og alle andre elementer, som vil gøre det muligt for projektgruppen at løse problemerne, eller i det mindste, gøre det muligt for brugere at løse problemerne selv med den mindste sværhedsgrad. I definer stadiet vil de begynde på at komme videre til det tredje stadie, Ideate, ved at spørge spørgsmål som kan hjælpe dig med at finde ideer til løsninger, som “Hvordan kan vi… opfordre teenage piger til at foretage en handling, som er til fordel for dem, men også involvere din virksomheds mad-produkt eller ydelse.
Ideate
Under det tredje stadie af Design Thinking processen er designerne klar til at generere ideer. Du har fået en god forståelse af dine brugere og deres behov i Empathise stadiet, og du har analyseret og syntetiseret dine observationer i Define stadiet, og står nu med en menneskecentreret problemformulering. Med denne solide baggrund kan du og dine medlemmer tænke “outside the box” for at identificere nye løsninger til problemformuleringen du har lavet, og du kan begynde på at lede efter nye måder at se på problemet.
Der er hundredvis af Ideation teknikker, som brainstorm, brainwrite, worst possible idea og SCAMPER. Brainstorm og worst possible idea bruges typisk til at stimulere fri tænkning og udvide problemet. Det er vigtigt, at få så mange ideer eller problemløsninger som muligt i begyndelsen af Ideation fasen. Du bør vælge nogle andre Ideation teknikker i slutningen af Ideation fasen end du har brug i starten for at hjælpe dig med at undersøge og teste dine ideer, så du kan finde den bedst mulige måde til enten at løse et problem eller komme op med elementerne der er nødvendige for at undgå det.
Prototype
Design projektgruppen vil nu producere et antal af billige, nedjusteret versioner af produktet eller specifikke features fra produktet, så de kan undersøge løsninger, som man har fundet frem til i det tidligere stadie. Prototyper kan deles og testes internt i projektgruppen, i andre afdelinger, eller i en lille gruppe af mennesker uden for design projektgruppen. Dette er en eksperimental fase, og målet er at identificere den bedste løsning for hver af problemerne der er identificeret i de første tre stadier.
Løsningerne er implementeret i selve prototyperne, og, en efter en, så undersøges de, hvorefter de enten er accepteret, forbedret og vurderet forfra, eller afvist baseret på brugerens oplevelser. I slutningen af dette stadie vil design projektgruppen have en bedre ide af de begrænsninger der er ved produktet og de nuværende problemer, samt have en bedre ide af hvordan rigtige brugere vil opføre sig, tænke og føle, når de bruger slutproduktet.
Test
Designere eller evaluatorer tester det endelige produkt ved hjælpe af de bedste løsninger der er identificeret under prototype fasen. Dette er det endelige stadie af 5-stadiemodellen, men i en iterativ proces er resultaterne, som er generet under testfasen, ofte brugt til at redefinere en eller flere problemer, samt til at informere alle om forståelsen af brugerne, betingelserne for brug, hvordan folk tænker, opfører sig og føler, og til at skabe en empatisk forståelse. Selv under denne fase er ændringer og raffinementer lavet for at kunne udelukke problemløsninger og komme frem til så dyb en forståelse af produktet og dets brugere som muligt.