Din guide til Microsoft forms – kom igang idag!

Microsoft har lanceret Microsoft Forms til Office 365 uddannelses-kunder, hvilket er endnu et skridt mod at gøre Office 365 til en mere samarbejdsplatform. På nuværende tidspunkt er Microsoft Forms kun tilgængeligt for Office 365 uddannelses-kunder og et offentligt preview vil nu rulle ud for Office 365 kommercielle abonnenter.

Microsoft Forms er et initiativ fra Microsoft i uddannelsesmarkedet, og dette produkt er bygget baseret på feedback fra lærer og professorer om hvad de gerne vil have at redskabet skal kunne for at kunne vurdere deres studerendes fremskridt på en fast basis. Microsoft Forms kan konkurrere med Google Forms på uddannelsesmarkedet.

Hvad er Microsoft Forms?

Microsoft Forms gør det muligt for brugere at lave undersøgelser, quizzes, polls og spørgeskemaer. Det kan også sende en invitation til andre om at de skal udfylde denne Microsoft Forms ved brug af browseren på hvilken som helst enhed eller computer. Skaberen kan gennemtjekke resultaterne i real-time og lave analyser på den indsamlet data.


Mangler du et godt projektstyringsværktøj?

Jeg bruger selv MeisterTask til mine projekter! Jeg er forbløffet over hvor nemt MeisterTask er, og den har den lækreste og mest intuitive brugergrænseflade jeg har set i noget værktøj. MeisterTask har alle de funktioner som jeg har brug for out-of-the-box, uden at jeg skal bøvle med plugins eller power-ups. Der er alt fra Gantt-kort til advancerede automatiserings regler.


Hvad er de primære fordele ved Microsoft Forms?

Microsoft Forms kan bruges i mange institutioner, forretninger og offentlige kontorer for at de kan leve op til deres krav for dataindsamling og genere en real-time rapport. Nedenunder er fordelene ved at bruge Microsoft Forms:

  1. Det er nemt at bruge og ændre på en quiz eller undersøgelse til dataindsamling. Derudover har det også evnen til at generere en rapport ved brug af real-time statistikker.
  2. Det er nemt at integrere med andre Office 365 programmer.
  3. Microsoft Forms kan brugerdefineres og sættes ind på hvilken som helst hjemmeside eller blog.
  4. Microsoft Forms kan blive delt med anonyme brugere for at indsamle data. Derudover kan man dele resultater.
  5. Det har features til at modificere eller slette form data nemt.
  6. Det tillader at duplikere former der laves ved brug af en eksisterende en som skabelon.
  7. Microsoft Forms data er sikkert, da det overholder Office 365 sikkerhedsregler.

Hvornår vil man bruge Microsoft Forms?

Microsoft Forms kan bruges i mange institutioner, forretninger og offentlige kontorer til at indsamle data og dele information med ansatte og kunder. Nedenunder er scenarier, hvor du måske gerne vil bruge Microsoft Forms tjenesten.

  1. Du kan nemt lave en quiz and dele den med anonyme brugere hurtigt.
  2. Når du skal lave en ordre applikation i en lille virksomhed.
  3. Lærer kan bruge Microsoft Forms til at vurdere deres studerende på et emne.
  4. Når du skal lave en hurtig undersøgelse og indsamle data fra et publikum.
  5. Når du vil indsætte undersøgelsen, quizzen og registrationsformer på hjemmesider, blogs eller hvilket som helst Learning Management system.
  6. Når du vil brugerdefinere former og integrere dine form-applikationer med andre Microsoft Tjenester som Microsoft Teams og Microsoft Flow.

Hvad er licensmodellen og hvilke Office 365 licenser kan den bruges med?

Microsoft Forms tjenesten er tilgængelig i Office 365 Business Essentials, Office 365 Business Premium og Office 365 Enterprise E1, E3 og E5 planer. Det er også tilgængeligt for Office 365 Enterprise E4 kunder før deres plan udgår.

Kan anonyme brugere gennemføre en undersøgelse eller quiz?

Microsoft Forms tjenesten kan deles med anonyme ved hjælp af deres e-mail adresser. Det har også muligheden for at skjule brugernavnet på svar på en undersøgelse.

Hvordan laver man sin første form?

For at lave en Microsoft Form skal du følge de nedenstående skridt.

  1. Browse og log ind på: https://forms.office.com/Pages/DesignPage.aspx
  1. Efter du er logget ind vil du se “My Forms” siden som nedenunder. Tryk på “New Forms” knappen for at fortsætte.
  1. På den næste skærm kan du skrive formens navn, beskrivelse og trykke på “Add Question” knappen for at tilføje et nyt spørgsmål.
  1. Du kan tilføje mange spørgsmål baseret på tilgængelige typer.
  1. Når du er færdig kan du se og dele din undersøgelse med andre.
  1. Du kan se resultaterne ligesom på billederne nedenunder.
  1. Forskellige tema muligheder er tilgængelige. For at ændre temaet, kan du vælge hvilken som helst mulighed fra tema panelet.
  1. Nu kan du dele din undersøgelse med mange personer ved brug af flere forskellige muligheder, som vist på billedet nedenunder.
  1. På det følgende billede er et eksempel på hvordan den kan deles ved brug af e-mail.
  1. Næste billede viser hvordan det ser ud for modtageren, som bare skal trykke på linket for at udfylde undersøgelsen.
  1. Nu er du færdig med din første og simple form.

Hvor man kan gemme Formens resultater?

For at lave en quiz, undersøgelse eller spørgeskema, er Microsoft Forms tilgængeligt på internettet, OneDrive for Business, Excel Online, og OneNote online. Brugere kan udfylde detaljerne på Microsoft Forms og resultaterne kan deles online på OneDrive, OneNote og Excel. For at tilføje Forms på OneNote skal du følge de følgende skridt.

  1. Log ind på din Office 365 konto og åben OneNote tjenesten.
  2. Gå til “Insert Menu” og tryk på Forms knappen.
  1. Herefter vil den bede dig om at logge ind på OneNote. Tryk på “Allow” knappen for at fortsætte.
  2. Nu kan du tilføje en ny/eksisterende Form fra den tilgængelige liste.

Hvordan bygger man rapporter baseret på resultaterne?

Microsoft Forms har et rigt bruger interface og real-time statistikker for at vise detaljer og individuelle resultater fra undersøgelser. Du kan eksportere data til Microsoft Excel for uddybende analyser. Derudover har det også features for at slette svar og printe analysen af formen.

For at se forkortelsen af alle svar, tryk på formen og derefter på “Responses”.

I toppen af skærmen bør du kunne se de forkortede detaljer af din form, som f.eks. Reponses, Average time to complete, og status. Tryk på “Views Results” knappen for at se de individuelle resultater af hver svar i forhold til brugerne.

Du kan eksportere resultater til Microsoft Excel ved at trykke på “Open in Excel” knappen, og herfra rapportere på resultaterne.



Brug for hjælp til andet?

Mark Guldbrandsen
Mark Guldbrandsen
Certificeret projektleder med speciale i digitale projekter. Jeg deler her på bloggen mine erfaringer med projektledelse.

Del dette indlæg:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Reddit
Gratis bog om effektiv projektledelse

Få tilsendt denne 193 siders ebog: “Effektiv projektledelse – Din trin-for-trin guide til at drive succesfulde projekter” bare ved at tilmelde dig nyhedsbrevet. 

Du vil ikke blive spammet med e-mails, og du kan afmelde dig nyhedsbrevet igen når som helst.

Vind et kursus i Agil Projektledelse til en værdi af 6.000 kr.

Skriv dig op til nyhedsbrevet nedenfor og vær med i lodtrækningen om et kursus i Agil Projektledelse til en værdi af 6.000 kr.

Scrum-metoden er den mest populære agile projektledelsesmetode i verdenen! I dette kursus lærer du alt hvad du skal vide for at kunne arbejde effektivt med Scrum i din organisation. Du får også muligheden for at blive certificeret i agil projektledelse.

leon-Oalh2MojUuk-unsplash

Kursus i agil projektledelse - Scrum kursus

Står du og mangler en effektiv metode til at lede dine projekter ud fra? Så er det nu at du skal slå til! Du kan nemlig få et kursus i agil projektledelse for bare 2500,- På kurset lærer du alt hvad du skal vide for at drive effektive og succesfulde projekter ud fra den agile tankegang 😁