5 spørgsmål som du skal stille dit team hver måned

Ingen kan lide kontrolfreaken eller micro manageren. Så hvordan undgår du at være en dårlig projektleder for projektgruppen?

Det handler om at stille de rigtige spørgsmål til check-in i 1-1 møder med dit team. Disse er ikke spørgsmål som “Har du nået din KPI?” – men rigtige spørgsmål, der dramatisk kan øge en medarbejders moral, output og kvalitet af arbejdet.

Lad os se nærmere på nogle spørgsmål, som enhver leder regelmæssigt bør stille deres team for at forbedre præstationen og styrke tilliden.

Hvad er din største bedrift i denne uge/måned?

Alle kan lide at tale om deres gevinster, så hvorfor ikke starte med det? 

Her er et par måder, du kan formulere dette 1:1-spørgsmål på:

  • Hvad har du arbejdet med for nylig?
  • Er der noget arbejde, du er stolt af?
  • Hvad er nogle af højdepunkterne i dit seneste arbejde?
  • Nogle gode succeshistorier?

Hvorfor dette check-in spørgsmål er effektivt

  • Dette spørgsmål giver en følelse af fremadgående bevægelse og fremskridt. En medarbejder skal vide, at tingene går og bliver bedre.
  • At videregive positiv information giver dit teammedlem en følelse af personlig præstation. Ved at kommunikere positiv information skaber de en optimistisk kontekst for enhver yderligere diskussion.
  • Du har en målbar måde at spore din medarbejders arbejde og se, om de bidrager på de måder, du har brug for.

Hvad er din største udfordring lige nu?

Udfordringer er gode ting, fordi de gør os bedre. Selvom dette spørgsmål måske ikke er lige så positivt som det første, er det alligevel vigtigt at stille dem i 1-1 møder.

Hvorfor dette check-in spørgsmål er effektivt

  • Du kommer til at forstå, hvor dit teammedlem kæmper. Du har måske ingen anelse om, at softwaren ikke fungerer, eller at en kollega slapper af. Som leder skal du være opmærksom på eventuelle klemmepunkter i en medarbejders proces, arbejde eller endda virksomhedskulturen.
  • Dette 1-1 spørgsmål sætter også din samtale i problemløsnings tilstand. Og en problemløsende samtale er produktiv. Du er gået ud over small talk og arbejder faktisk på ting, der har ROI.
  • Du kan forbedre processer, fjerne barrierer og forbedre teamets produktivitet . Når du kender til et problem, kan du løse det. Heldigvis har de fleste udfordringer en løsning.

Hvad skal vi gøre anderledes?

Hvert teammedlem har et andet perspektiv på virksomheden. Dit job som projektleder er at samle al denne information og forbedre virksomheden.

Alle kan tilføje værdi – og ikke kun den værdi, der kommer af at udføre en strengt defineret jobtitel. Dit team kan give værdi ved at dele deres egen ledelsesmæssige indsigt.

Hvorfor dette check-in spørgsmål er effektivt

  • Det viser dit team, at ting kan gøres anderledes. En god virksomhed er dynamisk – tilpasser sig personalets behov, tilpasser sig det skiftende marked og imødekommer branchetendenser. At introducere “gør anderledes” terminologi i dine diskussioner åbner mulighed for forandring og forbedring. Det er uvurderligt for både medarbejdertilfredshed og virksomhedens vækst.
  • Teammedlemmer anerkender den værdi, de kan give ud over deres jobbeskrivelse. Som nævnt ovenfor har alle en større rolle at spille i virksomheden. Du er nødt til at udnytte dette bidrag. Dine medarbejdere skal forstå deres rolle i at forbedre virksomheden som helhed.
  • Du får indsigt, der gør dig i stand til at indføre ændringer, der gør virksomheden bedre. Selvfølgelig kan du ikke altid reagere på hvert forslag. Men nu og da vil du opdage nogle ting, der virkelig skal ændres.

Hvilke ressourcer ville være nyttige for dig lige nu?

Brugen af ​​ordet ressourcer lader døren stå åben for en lang række ting – uanset om det er en virtuel assistent, et større skrivebord, en bedre computer, flere møder, færre timer eller endda en ferie. Bare vær sikker på, at der er en gensidig forståelse af, at du ikke kan levere alt, hvad de ønsker, hver gang.

Hvorfor dette check-in spørgsmål er effektivt

  • Dette spørgsmål giver dig konkrete, brugbare oplysninger, du kan bruge til at hjælpe et teammedlem med at vokse og forbedre sig. Det lader dem også vide, at du er parat til at gøre alt, hvad du kan for at hjælpe.
  • Du kan blive overrasket over de svar, du får. Nogle gange er det, du tror, ​​dine medarbejdere har brug for, anderledes end det, de rent faktisk gør. Du kan være parat til at kaste flere mennesker eller penge på et projekt, når det virkelige behov er en lille, billig tweak. Det ved du ikke, medmindre du spørger.

Er der noget, jeg kan hjælpe dig med?

Giv endelig en forbindelse, der lader din medarbejder vide, at du ikke bare er en leder – du er et menneske. Dette er det bredeste check-in-spørgsmål af alle og kan gå ud over kontoret, arbejdet og forretningen.

Hvorfor dette check-in spørgsmål er effektivt

  • Dette spørgsmål rækker ud over strengt professionelle behov, hvilket giver dig mulighed for at forstå alle personlige faktorer, der kan påvirke en medarbejders arbejde.
  • At kommunikere din interesse for et teammedlems liv og vækst hjælper med at opbygge tillid og styrker dit arbejdsforhold.
  • At stille dette spørgsmål på et 1-1 møde viser virkelig din bekymring for medarbejdernes succes og trivsel. Du er mere end blot en virksomhedsorienteret leder. Du er tilgængelig for at forbedre deres balance mellem arbejde og privatliv .

Mest populære indlæg:

Picture of Mark Guldbrandsen
Mark Guldbrandsen
Certificeret projektleder med speciale i digitale projekter. Jeg deler her på bloggen mine erfaringer med projektledelse.
Følg os på LinkedIn her:

Download bøger og se webinar: