Inden du lancerer projektet, skal du lige teste, om det hele er, som det skal være, der er flere måder at gøre dette på. I dette indlæg skal vi kigge lidt på de forskellige måder, som du kan gøre det på, og hvad du skal have fokus på.
Udrulning af nye løsninger kan være en stressende tid for enhver virksomhed. Du er begejstret for den nye løsning til dine kunder, men nervøs for eventuelle problemer, der kan opstå.
For at forberede dig er du nødt til at teste, teste og teste igen for at sikre, at der ikke er nogen problemer under lanceringen eller senere ned af vejen, der vil tvinge dig til at tilbagerulle eller bringe dine kunders tillid til dig i fare .
Desværre er der alt for mange, som springer denne del af projektet over, og bare lancere projektet uden ordentligt at teste det.
Og det mener jeg selvfølgelig klart, er en kæmpe fejl.
Ved at tage dig tiden til at teste projektet inden lancering sparer du både dig og dine kunder, en masse tid og frustrationer senere i forløbet.
Det kan også være meget skadende for forretningen at give kunderne et dårligt førstehåndsindtryk. Det er tit, sådan at hvis man får bare en dårlig oplevelse et sted, så tager man tit ikke derhen igen.
Hvad er en lancerings test?
Lancerings test er processen med at indsamle feedback direkte fra kunder eller potentielle kunder om en løsning. Feedback kan både ske gennem en uformel samtale, formelle undersøgelser eller endda indirekte gennem Google Analytics data eller lignende analyse‐programmer.
Lancerings‐testen kan ske både før og efter den officielle lancering, hele vejen fra udarbejdelsen af en idébeskrivelse, til prototypen, og til den færdige løsning.
Hvorfor er lancerings tests vigtige?
Hvis du ender med at lancere en løsning, som ikke virker, så kan det skade din forretning. Det kan lede til tabt omsætning, kunder der vælger en anden forretning, lavere medarbejdertilfredshed i din virksomhed og meget andet.
Et godt eksempel på dette er restauranter. Hvis du tager ind og spiser et sted med gode anmeldelser, men din oplevelse bliver at servitricen var uhøflig, maden var kold og usmagelig, og at du skulle vente over 30 minutter på at få regningen, efter du havde bedt om den.
Jamen, ville du så komme igen en anden dag?
Ofte er svaret nej. For på trods af de gode anmeldelser, så fik du et meget dårligt indtryk af stedet, og selvom det måske kun var den aften, det var sådan, så er det ikke sandsynligt, at du kommer tilbage lige foreløbig.
Tænk på samme måde om din hjemmeside eller webshop. Hvis du har en side med en masse fejl, som ikke vises korrekt på mobile enheder, og som er lang tid om at hente ned. Jamen, så har du der allerede tabt rigtig mange kunder.
Flere studier har vist, at en kunde bruger under 2 sekunder på at finde ud af, om han vil handle på en webshop eller ej. Jamen, hvis din webshop er 8 sekunder om at hente ned, så er du jo allerede bagud på point.
Typer af tests du kan lave
Nå, men lad os kigge på de forskellige test, som du kan foretage for at høre, hvad folk synes om dit projekt.
Nedenfor kan du læse mere omkring de forskellige typer test, som du kan foretage inden lancering af dit projekt.
Beta-lancering
Du bør næsten lave en beta-lancering, hvor du giver nogle kunder adgang til den nye løsning og får dem til at give lidt feedback på løsningen, inden du lancerer det for alle.
Rand Fishkin fra Moz.com har lavet videoen nedenfor omkring nogle af dine muligheder med en lukket beta.
En beta-lancering kan, som du ser i videoen komme i mange former, nedenfor vil jeg dykke lidt dybere ned i flere af dem.
Brugerobservation og brugerinterviews
Du kan eksempelvis lave en bruger observationstest, hvor du henter brugere ind til en samtale, hvor du præsenterer dem for det nye projekt, og efterfølgende lader dem afprøve løsningen, mens du observerer dem og lægger mærke til, hvordan de bruger den, og hvilke frustrationer de eventuelt har over for den nye løsning.
Derefter kan du tage en snak med dem om, hvad de synes om den nye løsning, og hvad I kunne forbedre.
Brugerobservationer er rigtig gode til at forstå, hvordan kunderne bruger din løsning, og have dem til at forklare dig, hvad de godt kan gode ved løsningen, samt hvad de ikke er så glade for.
Det er meget en-til-en, så det er en rigtig god måde at have en dialog med kunden på. Dog betyder det også, at man skal snakke med rigtig mange for at få tilpas data til at kunne tage beslutninger på det.
Fokusgruppe interview med kunder
Det kunne også være en ide at indkalde en flok kunder til en fokusgruppe. Det gode ved fokusgrupper er, at du kan få rigtig meget feedback på samme tid, så du kan snakke med helt op til 10-15 personer på en gang og få et meget nuanceret billede af, hvad folk mener om løsningen.
Fokusgrupper er rigtig gode til at snakke omkring design og funktioner, hvad de synes om dem, og hvad der kunne være bedre end de, der er i dag.
Jeg har skrevet lidt mere om fokusgruppe interviews her: https://blivprojektleder.dk/idebeskrivelse/
Surveys ved kunder
Du kan også vælge at sende en survey ud til kunderne, her er du lidt mere begrænset, men du har til gengæld mulighed for at nå ud til mange flere.
Ved ROCKWOOL sendte vi for eksempel surveys ud til vores kunder for at høre dem om, hvad de mener om vores side.
Herunder spurgte vi om, hvilke type billeder de ville foretrække, hvilken form for artikler/tekster de synes, de manglede, hvilken form for information de gerne ville have (datablade, brochurer, hjemmesider, blogindlæg osv.).
Dette er surveys rigtig gode til, surveys er dog ikke så gode til at teste selv løsningen og finde fejl på løsningen.
User testing services (UserTribe etc.)
Du kan også købe services ved virksomheder, der tilbyder det, der findes flere virksomheder, som sælger tests af hjemmesider. Min erfaring med dem er, at de som sådan fungere fint nok, og at de reviews, du får er okay.
Så det er bestemt en mulighed at bruge. Det er det samme, som bruger observationen ovenfor, det er bare sjældent fysisk, men man sender i stedet bare en opgave til en, som så optager sin skærm, mens de fortæller om, hvad de synes om løsningen.
Du kan med fordel også tænke over, om det giver mening at få en UX-konsulent og QA-konsulent til at kigge din nye løsning igennem for fejl og forbedringer. Det er ofte lidt dyrere at få sådan en person til at kigge på det, men de kan spotte fejl, som mange andre ikke ville spotte, og det kan bestemt være pengene værd.
Heatmap og andre online tracking services
Du kan også kigge på muligheder som Hotjar eller andre online tracking services for at få et indblik i hvordan brugerne tager imod hjemmesiden. Sådan tjenester kan hjælpe dig med at forstå, om folk klikker der, hvor du gerne vil have dem til at klikke.
Sådan værktøjer vil jeg sige skal være supplement til de andre tests, og skal ikke stå alene. Men du kunne eventuelt tage, nogle bruger interviews, og efterfølgende køre noget Heatmap tracking efter lanceringen for at se om det, de sagde i dine interviews, gælder for alle eller ej.
Så kan du bekræfte eller afkræfte personernes udtalelser og eventuelt tage handling på dem, hvis det viser sig, at flere har de samme problemer.
Medarbejder‐testning
Alt for få gør dette, og jeg ved ikke hvorfor. Der er desværre for få projektledere, der sender nye løsninger til test internt i virksomheden, inden de går live.
Husk på de sikkert har folk med 10+ års erfaring inden for virksomheden siddende, som kan finde fejl, du slet ikke vidste, kunne opstå.
Så husk for Guds skyld at sende det til intern test inden I går live.
Det er især vigtigt at sende det til dem som snakker med kunderne til dagligt, de ved nemlig, hvad kunderne siger og ønsker. Så afdelinger som kundeservice, receptionen, marketing‐medarbejdere, sælgere og produktchefer.
Det er klart den nemmeste test, den tager 5 min, du skal bare sende en mail og bede dem teste inden en bestemt deadline, og det var det.
Så det er klart, en no-brainer at lave sådan en test.
Hjemmeside og webshops checkliste
Det næste, vi skal kigge på er så, hvad du skal huske at tjekke, når du skal lancere en ny hjemmeside eller webshop.
Dette er ikke den endelige liste, men det er alle ting, som du skal huske selv at tjekke, og som du skal have fokus på at andre også tester for dig. Så det er også en to-do liste for alle dem, som du sætter til at teste løsningen for dig.
Browser og enheder
Noget af det, som mange ikke får tjekket, er at sikre sig, at den nye hjemmeside eller webshop virker i alle større browsere og enheder.
En god hovedregel er, at den helst som minimum skal virke perfekt i Chrome, Firefox, Edge, og Safari. Det er ofte svært at få en moderne hjemmeside eller webshop til at virke perfekt på Internet Explorer, da der er nogle begrænsninger i denne gamle browser. Men Microsoft er heldigvis allerede ved at udfase denne browser.
Den manuelle måde er selvfølgelig, at du henter alle browsers ned på din computer, og begynder at teste siden i dem, en-efter-en.
Dette gør jeg tit faktisk, da jeg godt kan lide at være helt sikker på at det hele fungerer, som det skal, og at jeg kan “sætte mig i kundens sted” på den måde.
Du kan også gøre det lidt smartere ved at bruge en tjeneste som https://www.browserstack.com/ hvor du kan tjekke dette lettere på tværs af enheder, skærmstørrelser og browsere.
Men jeg bruger som oftest den første måde til at finde bugs, og bruger primært https://www.browserstack.com/ til at tjekke hvor mobilvenlig min side er.
Mobilvenlighed
Det næste, som du skal have tjekket, er mobilvenligheden af din side. Hvis du prøver at logge ind at tjekke dine Google Analytics‐tal, så vil du se at du får besøgende fra en masse forskellige enheder og skærmstørrelser.
Så det er derfor vigtigt, at du får tjekket hvor responsive eller mobilvenlige, dine sider er.
Jeg bruger som sagt https://www.browserstack.com/ til at tjekke dette. Det gør jeg, fordi det sparer mig for en masse tid.
Men Google har også en god service, der kan hjælpe dig med det, som faktisk kan hjælpe dig med at spotte en masse fejl, som du ikke selv ville have lagt mærke til.
Læs mere her: https://search.google.com/test/mobile-friendly
Pagespeed
Vi forventer alle i dag, at hjemmesider er hurtige, og vi bliver meget hurtigt utålmodige hvis det tager mere end 2 sekunder at hente en side.
Jeg sætter altid fokus på dette, for man kan miste så mange kunder, på at det ikke er i orden. En god regel er at sige, at man gerne skulle ligge under 2 sekunder i loadtid.
Meget over dette, så er det ved at være kritisk.
Det er faktisk sådan for webshops, at de kan miste en del kunder, hvis siden ikke er hurtig nok, hvilket jo betyder penge ud af vinduet.
Så hav især fokus på at få styr på dette, inden du går live med den nye hjemmeside eller webshop.
eCommerce
Hvis du skal til at lancere en webshop, så er det vigtigt, at du tester din kurv og check-out flow. For det er det som jeg ser flest projektledere glemme.
De husker alle at tjekke forsiden, produktkategorierne og produktsiderne. Men af en eller anden grund glemmer de tit at teste de vigtigste elementer i en webshop, nemlig kurven og check-out flowet.
Prøv at forestille dig en fysisk butik, hvor du, inden du åbner butikken kun, tjekker indgangspartier, gangene og om alle varerne står pænt på hylderne.
Du åbner derefter butikken og det strømmer ind med mennesker, og de skynder sig alle og finder de varer, de skal have og gå hen imod kassen.
Men mange bliver mødt af lange køer ved kassen, da processen langtfra er optimal, de skal opgive en masse information, som ikke er nødvendige, og de skal igennem flere “steps” bare for at komme hen til dankort‐maskinen.
Mange bliver frustreret i processen og ender faktisk med at forlade kassen uden nogle varer. Sådan ville jeg i hvert fald gøre, hvis jeg blev bedt om at give for mange informationer eller skulle igennem flere forskellige “steps” næste gang jeg skulle handle i Bilka.
Den største dræber på webshops er nemlig kurven og check out flowet. Så brug en masse energi på at optimere den, bed om så lidt information som muligt, gør det meget synligt, hvad folk skal gøre, og i hvilken rækkefølge.
Tracking
Desværre glemmer rigtig mange også at tjekke, om deres tracking på den nye hjemmeside eller webshop er sat korrekt op.
Det gør, at de tit mister værdifuld data omkring projektet, hvilket gør det svært senere at lave en gevinstrealiserings estimering.
Det er helt forståeligt, hvis du ikke har styr på dette, det er rimelig nørdet. Men jeg synes klart, du skal overveje at få en professionel til at kigge på dette, gerne en som ikke er ansat ved leverandøren, så du får en uvildigs mening om det.
Maksimum belastning
Lancerings problemer opstår ikke kun på grund af fejl i koden. Der kan også opstå problemer på grund af den belastning, som hjemmesiden eller webshoppen modtager, altså hvis antallet af aktive brugere på én gang overstiger dit maksimum.
Hvis du ikke ved, hvad din hjemmeside eller webshop kan håndtere med hensyn til maksimal belastning – hvis du ikke kender dine grænser – kan du være sikker på, at dine brugere finder den grænse for dig på et eller andet tidspunkt.
Og det er selvfølgelig på de mest kritiske tidspunkter, at du opdager det: Black Friday, Juleindkøb, osv.
En test før lancering giver dig mulighed for på forhånd at bestemme disse grænser, så du kan udvide kapaciteten eller begrænse processer, før du når denne tærskel.
Broken links testing
Der er få ting, der er mere irriterende for en kunde end døde links, som peger til en 404 side. Hvis der findes et link på et websted, skal det fungere, så simpelt er det. Ellers skader det troværdigheden af webstedet og brandet bag det.
Så sørg for, at alle links, interne og eksterne, fungerer og leder kunderne til de tilsigtede sider.
Fortsæt med at kontrollere et websted for broken links med jævne mellemrum, især efter at nyt indhold er tilføjet.
Manuel kontrol af broken links er en meget tidskrævende proces. Heldigvis er der flere værktøjer tilgængelige online, hvilket gør opgaven lettere.
Jeg bruger selv ScreamingFrog SEO tool til dette, det er et meget billigt og brugervenligt værktøj til det.
Opsummering
Jeg er stadig forbløffet, over hvor mange projektledere der lancerer et projekt uden ordentligt at teste deres produkt/løsning.
Det er ikke altid den mest spændende tid i projektet, og deadlinen er helt sikkert presset eller allerede overskredet. Men det er altså for farligt at gå i luften uden overhovedet at teste noget.
Så husk altid at teste en betaversion af produktet eller løsningen, inden du går live med den. Jeg har ovenfor givet mine råd til, hvordan du kan gøre.
Alle er sådan set fine, så du skal ikke bekymre dig for meget om, hvilken metode du vælger at bruge, de er alle gode på hver deres måde.
Men det er bare vigtigt, at der kommer andres øjne på det end dine, inden du går live med projektet, du har helt sikkert stirret dig blindt på fejlene igennem projektet, og kan ikke længere se dem.