Hvad er MVP? (Minimum viable product)

En MVP er et produkt med lige præcis den rette mængde funktioner til at kunne bruges af de første brugere. Idéen er at få feedback fra disse tidlige brugere så hurtigt som muligt, så du kan validere dine antagelser og om nødvendigt ændre din strategi.

Det behøver ikke at være kompliceret eller dyrt at opbygge en MVP. Faktisk er det ofte bedst at starte med et meget enkelt produkt, som du hurtigt og nemt kan præsentere for din målgruppe.

Målet er at få feedback fra dine brugere, så du kan bekræfte dine antagelser og om nødvendigt ændre dit produkt eller din forretningsmodel.

MVP er en tilgang og metodologi, der kan anvendes i alle former for iværksætteri, produktudvikling og forretningsudvikling. Alt for ofte TROR vi, at vi har en god idé. At vi har fat i den rigtige. Men har vi det? MVP vil have os til at teste vores idé – før vi investerer massivt i de næste dyre faser.

I MVP skal du teste din idé på den mest effektive måde. Lav en mock-up af din idé og test det i dit netværk (f.eks. SoMe), potentielle kunder eller hvem du end kan spørge. Dette øger sandsynligheden for succes og kan spare dig for utallige mislykkede timer og penge.

Den grundlæggende idé med MVP er: Vi skal ikke tro og håbe på det, vi har skabt, men validere det gennem kundeinteraktion

Hvad er de de vigtigste fordele ved at bruge MVP?

Nogle af de vigtigste fordele ved at bruge MVP er:

  • Du kan validere dine antagelser tidligt og spare tid og penge i det lange løb
  • Du kan få feedback fra din målgruppe for at hjælpe med at forbedre dit produkt
  • Du kan teste forskellige versioner af dit produkt for at se, hvilken version der er mest succesfuld
  • Du kan lancere dit produkt hurtigere og med mindre risiko

Hvad er nogle eksempler på MVP?

Nogle eksempler på MVP er:

  • En landingsside til at teste brugernes interesse for et produkt
  • En basisversion af et produkt med begrænsede funktioner
  • Et minimum levedygtigt produkt kan være fysisk eller digitalt
  • En prototype af et produkt eller en tjenesteydelse

Hvis du overvejer at lancere et nyt produkt eller en ny virksomhed, kan du overveje at bruge MVP til at reducere risikoen og øge dine chancer for succes.

Time-to-market med en MVP

Time-to-market med en MVP afgørende for de fleste it-virksomheder. Hvorfor? Fordi det er bedre at fejle hurtigt end at finde ud af svarene for sent (eller efter at du har brugt en masse udviklingsmidler).

En MVP giver dig mulighed for hurtigt at få feedback og data om dit koncept. Derfra kan du foretage de nødvendige justeringer – uanset om det betyder, at du skal fjerne funktioner, omplacere elementer, eller noget helt andet. Pointen er, at du kommer hurtigt og effektivt på markedet.

I sidste ende er det altid bedre at have en MVP i hånden end et færdigpoleret produkt uden feedback eller data til at understøtte det. Så hvis du ønsker at få dit produkt hurtigt ud på markedet, skal du vælge en MVP-strategi. Din virksomhed vil takke dig for det.

Mest populære indlæg:

Picture of Mark Guldbrandsen
Mark Guldbrandsen
Certificeret projektleder med speciale i digitale projekter. Jeg deler her på bloggen mine erfaringer med projektledelse.
Følg os på LinkedIn her: