Picture of Mark Guldbrandsen
Mark Guldbrandsen
Certificeret projektleder med speciale i digitale projekter. Jeg deler her på bloggen mine erfaringer med projektledelse.

Hvad er Fail Fast metoden?

Fail Fast-metoden handler om at teste og afprøve nye ting hurtigt for at finde ud af, hvad der virker, og hvad der ikke virker. Målet er at minimere tab ved hurtigt at gå videre fra

Læs mere

Hvad er Cost of delay?

Kort sagt er omkostningerne ved forsinkelse de omkostninger, der er forbundet med muligheden for ikke at have et produkt eller en projekt til rådighed for kunderne. Med andre ord er det omkostningerne i forbindelse med

Læs mere

Hvad er Stakeholder Management?

I dette indlæg skal vi kigge nærmere på hvad stakeholder management er for en størrelse. Vi vil også komme ind på de forskellige typer af interessenter, og hvordan du kan håndtere dem. Det er vigtigt

Læs mere

Hvad er Timeboxing? Få svaret her!

Timeboxing er en tidsstyringsmetode, der indebærer, at der tildeles en fast maksimal tidsperiode til at gennemføre en aktivitet. Den vigtigste fordel ved timeboxing er, at det tvinger dig til at fokusere på at fuldføre den

Læs mere

Hvad er Scrum of scrums (SoS)?

Scrum of scrums er en teknik, der bruges til at skalere Scrum til store grupper (over et dusin personer). Den består i at opdele grupperne i agile teams på 5-10 personer. Hvert daily scrum møde

Læs mere

Hvad er Extreme Programming (eller XP)?

Extreme Programming er en softwareudviklingsmetode, der blev foreslået første gang i 1996 af ingeniøren og programmøren Kent Beck. Den er designet som en agil metode, hvilket betyder, at den er åben for tilpasning under udviklingsprocessen.

Læs mere

Hvad er All-at-once product development?

I dette indlæg skal vi kigge på All-at-once product development. Det er en spændende lille metode til at få hurtig fremdrift på mindre projekter. All-at-once product development er en fantastisk måde at komme hurtigt i

Læs mere

Hvad er en samarbejdsaftale?

I dette indlæg skal vi kigge på hvad en samarbejdsaftale. Vi vil også undersøge nogle af de vigtigste elementer, der ofte indgår i disse aftaler. En samarbejdsaftale er en skriftlig aftale mellem mindst to parter

Læs mere

Hvad er en fortrolighedsaftale?

I dette indlæg skal vi kigge på hvad en fortrolighedsaftale eller Non-disclosure-agreement er for et dokument, og hvad man bruger det til i sine projekter. En fortrolighedsaftale er et dokument, der bruges til at forhindre,

Læs mere

Hvad er Scrumban? Få svaret her!

I dette indlæg skal vi kigge lidt mere på Scrumban, hvilket er en kombination af Scrum og Kanban projektledelsesmetoden. Det er nemlig ikke unormalt at projektledere låner lidt koncepter og taktikker fra forskellige projektledelsesmetoder, for

Læs mere

Hvad er et daily standup i Scrum?

I dette indlæg skal vi kigge nærmere på hvad et Daily standup er inden for Scrum projektledelsesmetoden. Scrum er en iterativ og inkrementel ramme for softwareudvikling og er kendetegnet ved korte udviklingscyklusser, kaldet sprints. Inden

Læs mere

Hvem bruger scrum? Få svaret her!

I dette indlæg skal vi kigge på hvem der bruger scrum, og hvornår det giver mening at bruge netop denne metode. Det er ingen hemmelighed at jeg er en stor fortaler for scrum metoden, da

Læs mere

Hvad er forskellen på SWOT og TOWS?

I dette indlæg skal vi kigge på hvad forskellen mellem SWOT og TOWS analysen er! SWOT-analysen er et værktøj til gennemgang af en organisation og dens omgivelser. Det er den første fase af planlægningen og

Læs mere

Din guide til Microsoft forms – kom igang idag!

Microsoft har lanceret Microsoft Forms til Office 365 uddannelses-kunder, hvilket er endnu et skridt mod at gøre Office 365 til en mere samarbejdsplatform. På nuværende tidspunkt er Microsoft Forms kun tilgængeligt for Office 365 uddannelses-kunder

Læs mere

Hvad er Story point?

I dette indlæg skal vi kigge på hvad et Story Point er. Et story point er en måleenhed, der bruges til at estimere størrelsen på et stykke arbejde. De fleste bruger story points til at

Læs mere

Hvad betyder Definition of Done?

Definition of Done, forkortet DoD, henviser til de kriterier der skal være opfyldt for at en opgave kan anses for fuldendt. Definition of Done er særligt udbredt i agil udvikling og projekter hvor leverancerne er

Læs mere

Hvad er en Risikoanalyse i projekter?

I projektledelse er risikoanalyser udført for at vurdere de risici og usikkerheder, som kan påvirke projektet og dets komponenter. Det er gjort i de tidligere stadier af et projekt; som regel lige inden opstart af

Læs mere